UE dofinansuje zielony wodór w Polsce

Unijne dofinansowanie w wysokości 4,5 mln euro na produkcję zielonego wodoru otrzyma projekt budowy instalacji Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów- -Konin (ZEPAK).

Publikacja: 28.07.2021 21:00

Wodorowe autobusy już wkrótce mogą się pojawić na ulicach Poznania. Miasto chce kupić 84 takie pojaz

Wodorowe autobusy już wkrótce mogą się pojawić na ulicach Poznania. Miasto chce kupić 84 takie pojazdy

Foto: shutterstock, Malgosia Janicka

Realizacja projektu pozwoli spółce produkować i magazynować zielony wodór, który będzie wykorzystywany w transporcie. Przedsięwzięcie obejmuje budowę dwóch elektrolizerów o łącznej mocy 5 MW, zasilanych energią ze źródeł odnawialnych. Będą mogły produkować rocznie 710 ton zielonego wodoru. Taki sposób wytwarzania paliwa i jego zastosowania w sektorze transportowym ma pozwolić na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 96 proc. w porównaniu z technologiami konwencjonalnymi.

Węgiel w odstawkę

Unijne dofinansowanie zostanie przyznane w ramach Innovation Fund. Starały się o nie 233 projekty z 29 krajów. Wsparcie przyznano na 32 inwestycje. Umowy związane z przyznaniem dotacji mają być podpisane w czwartym kwartale 2021 r.

ZEPAK już w wiosną ub. roku podpisał kontrakt z firmą Hydrogenics Europe N.V. dotyczący zakupu elektrolizera do produkcji wodoru. Z kolei jesienią zawarł umowę z Nel Hydrogen na zakup stacji tankowania zielonym wodorem samochodów osobowych i autobusów. Inwestycje w wodór są elementem transformacji spółki, która do 2030 r. zamierza odejść od wydobycia węgla brunatnego i wygasić elektrownie wykorzystujące go do produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Mają się także wpisywać w strategię rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce, na którą mocno stawia rządowa administracja. Polska jest jednym z największych w Europie producentów wodoru. Mamy tego paliwa pod dostatkiem, co może przynieść gospodarce korzyści zarówno ekologiczne, jak i biznesowe.

Projekt Polskiej Strategii Wodorowej do 2030 r. zakłada m.in. powstanie co najmniej pięciu dolin wodorowych, eksploatację do tysiąca wodorowych autobusów, a także budowę 32 stacji tankowania wodoru. Zainteresowanie wykorzystaniem wodoru szybko rośnie.

W styczniowym naborze do rządowego programu „Zielony transport publiczny", mającego wspierać bezemisyjne technologie, złożono wnioski o dofinansowanie 102 autobusów z napędem wodorowym.

Wodorowa alternatywa

84 takie autobusy chce kupić Poznań. Tamtejszy przewoźnik zakłada, że pojazdy, w których wodór będzie wykorzystywany jako paliwo, mogą stać się alternatywą dla autobusów spalinowych, a w przyszłości nawet elektrycznych. Do wodorowych autobusów przymierza się także Bielsko-Biała. Tamtejszy Miejski Zakład Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie koncepcji wprowadzenia napędu wodorowego do miejskiej floty. Jeszcze w ubiegłym roku listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru i związanej z tym infrastruktury tankowania miejskich autobusów Grupa Lotos (jeden z największych w Polsce producentów wodoru) podpisała z Gdynią, Wejherowem, Tczewem i Rzeszowem. Wodorowymi autobusami zainteresowana jest także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Wodór będzie też wykorzystywany w pociągach. Budowy wodorowej lokomotywy chce się podjąć PESA, która w końcu 2019 roku nawiązała dla tego przedsięwzięcia współpracę z Orlenem. Podobny projekt zamierzają wspólnie realizować także trzy kolejne firmy: Fabryka Pojazdów Szynowych, PKP Cargo i Jastrzębska Spółka Węglowa. Na razie jednak pandemia wyhamowała obie inicjatywy. Prace nad wykorzystaniem wodoru prowadzi również PKP Energetyka, która jesienią 2019 r. na targach kolejowych Trako zaprezentowała ogniwo paliwowe wspólnie z Deutsche Bahn.

Zakup napędzanych wodorem pociągów ma już w planach samorząd województwa wielkopolskiego, który w złożonych wnioskach o dofinansowanie taboru w ramach Krajowego Planu Odbudowy zadeklarował chęć zakupu 12 pojazdów o napędzie wodorowym. Taki rodzaj napędu bierze pod uwagę również samorząd województwa pomorskiego: wodorowe pociągi mogłyby kursować po 63-kilometrowej trasie Reda–Hel, którą z braku trakcji obsługują pojazdy spalinowe.

Realizacja projektu pozwoli spółce produkować i magazynować zielony wodór, który będzie wykorzystywany w transporcie. Przedsięwzięcie obejmuje budowę dwóch elektrolizerów o łącznej mocy 5 MW, zasilanych energią ze źródeł odnawialnych. Będą mogły produkować rocznie 710 ton zielonego wodoru. Taki sposób wytwarzania paliwa i jego zastosowania w sektorze transportowym ma pozwolić na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 96 proc. w porównaniu z technologiami konwencjonalnymi.

Węgiel w odstawkę

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie