Rząd Niemiec poprze plan zmniejszenia emisji spalin

Dwoje ministrów podało na konferencji prasowej szczegóły planu korzystania z nowoczesnych, mniej skażających środowisko diesli z jednoczesnym unowocześnieniem lub wycofaniem z użytku starszych.

Aktualizacja: 03.10.2018 09:14 Publikacja: 03.10.2018 09:05

Rząd Niemiec poprze plan zmniejszenia emisji spalin

Foto: Bloomberg

- Naszym celem jest uniknięcie zakazu wjazdu do miast i zapewnienie jakości powietrza w naszych miastach — powiedziała minister środowiska Svenja Schulze. — Uzgodniliśmy bardzo duży krok stwarzający jasność w sprawach ważnych dla nas: unikanie zakazu wjazdu do miast, zapobieganie ograniczeniom mobilności, żadnych dodatkowych albo nieuzasadnionych kosztów dla prowadzących diesle i odpowiedzialność przemysłu samochodowego — powiedział minister transportu Andreas Scheuer. — Dziś robimy ogromny krok naprzód, ale nadal mamy wiele do zrobienia — dodał.

Plan przewiduje oferowanie przez producentów hojnych propozycji zamiany starszych diesli na nowe pojazdy albo bardziej ekologiczne używane. Konsumenci powinni mieć też możliwość modernizacji układów wydechowych, jeśli jest to dostępne. Oba rozwiązania są dobrowolne. Duzi producenci poparli pomysł zamiany, nadal trwają dyskusje, czy modernizacja będzie możliwa technicznie i opłacalna ekonomicznie — poinformował Scheuer.

Rząd federalny pokryje 80 proc. kosztów modernizacji układu wydechowego dużych ciężarówek, śmieciarek, polewaczek odkurzaczy, ponoszonych przez władze samorządowe najbardziej skażonych miejscowości. W podobnym stopniu pokryje koszty takiej samej modernizacji pojazdów handlowców, dostawczych furgonetek i ciężarówek.

Już tylko te dwa posunięcia wystarczą do nie przekraczania limitów bez wprowadzania ograniczeń w ruchu w monistach, w których poziom emisji tlenku azotu nie przekracza 50 mikrogramów na metr sześcienny — uznali oboje ministrowie. W 2017 r. 65 miast w Niemczech przekraczało unijny limit 40 mikrogramów NOx/m3.

Rząd określi tymczasem limit emisji dla starszych diesli, który pozwoli im nadal jeździć po 14 najbardziej skażonych monistach nawet po wejściu w życie stref wyłączonych dla nich. Od kierowców żyjących albo pracujących w tych miastach będzie zależeć, czy skorzystają z premii i rabatów producentów przy zamianie starszych pojazdów na nowe.

- Jestem głęboko przekonana, że przemysł samochodowy skorzysta z okazji, jaką mu stwarzamy do odzyskania zaufania do diesli po latach skandalu — stwierdziła minister Schulze.

Pozostaje jeszcze kwestia, jak zagraniczni producenci zostaną zmuszeni do dostosowania się, choć minister Schulze wyraziła przekonanie, że pójdą za przykładem firm niemieckich. Volkswagen zastrzegł, że zgodzi się na modernizację dostępną, zatwierdzoną i długotrwałą, o ile obejmie ona wszystkie firmy.

Ekspert od motoryzacji w ośrodku badawczym CAR na Uniwersytecie w Duisburgu-Essen, Ferdinand Dudenhoffer sceptycznie ocenił rządowy plan, bo zauważył, że podobna atrakcyjna oferta zamiany starszych diesli z 2017 r. nie dała spodziewanych rezultatów. — Generalnie uważamy wyniki oferty zamiany za ograniczone — stwierdził.

Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem