fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Telekomunikacja i IT

Fundacja Orange ponownie zaprasza szkoły

Zdalna nauka sprawiła, że znacząco wydłużył się czas spędzany przed komputerem zarówno przez nauczycieli, jak i uczniów. Aby płynął z pożytkiem dla dzieci i młodzieży, potrzeba nowych kompetencji
shutterstock
Nowa edycja programów edukacyjnych MegaMisja i #SuperKoderzy koncentruje się bardziej niż zwykle na zaangażowaniu ucznia w proces edukacji. Nie bez powodu.

Materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Do 10 maja szkoły w całej Polsce mogą zgłaszać chęć udziału w bezpłatnych programach Fundacji Orange budujących kompetencje cyfrowe: MegaMisja i #SuperKoderzy. To już kolejna rekrutacja do programów, które od lat edukują uczniów i nauczycieli w kraju, jak mądrze wykorzystywać w nauce szkolnej (ale nie tylko) nowoczesne technologie.

Dotychczas udział w obu programach, które objęte są patronatem ministra edukacji i nauki oraz cyfryzacji KPRM (d. Ministerstwo Cyfryzacji), wzięło udział ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.

Tym razem do MegaMisji – kierowanej do klas 1–3 – Fundacja Orange przyjmie 140 szkół. Tyle samo miejsc czeka na szkoły zainteresowane programem #SuperKoderzy dla klas starszych (4–8).

Tegoroczne edycje programów Fundacji Orange odbywają się w szczególnym czasie: po ponad roku trwającej pandemii koronawirusa Covid-19, która wymusiła zmianę podejścia do sposobu przekazywania wiedzy. Uczniowie i nauczyciele dużą część roku szkolnego spędzili w domach przed ekranem komputera, czyli na tzw. nauce zdalnej.

Jednym z problemów edukacji szkolnej, który z dodatkową mocą uwidocznił czas pandemii, są kłopoty z koncentracją i brak zaangażowania uczniów w pracę na zajęciach prowadzonych przez internet. Zdarza się, że dzieci i młodzież tylko pozornie słuchają, o czym jest mowa na lekcji. Otwarte komputery i leżące obok smartfony sprawiają, że rozmawiają ze sobą, korzystając z mediów społecznościowych, a nawet oglądają filmy niezwiązane z tematem lekcji. W efekcie nie brakuje opinii, że nauka zdalna ma niższy poziom niż tradycyjnie odbywające się szkolne zajęcia.

Czy i jak nauczyciel może przykuć uwagę ucznia, prowokując do koncentracji i aktywnego udziału w zajęciach, i jak do tego można wykorzystać nowoczesne technologie

– m.in. tego chcą uczyć w tym roku organizatorzy programów MegaMisja i #SuperKoderzy.

To o tyle ważne, że jak pokazało badanie „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa" (2020 r.), prawie połowa uczniów (49,5 proc.) i nauczycieli (51 proc.) korzysta dziś z internetu ponad sześć godzin dziennie. To dużo więcej niż przed pandemią (tylko 7,2 proc. uczniów i 5,7 proc. nauczycieli spędzało tyle czasu przed ekranem).

Co zrobić, aby lekcja online była udana? – Podczas webinaru dla nauczycieli mówiłam o pięciu elementach, dzięki którym uczniowie mogą się silniej zaangażować w czasie lekcji. Najważniejsza i absolutnie fundamentalna jest bezpieczna relacja, czyli tworzenie takiej przestrzeni, w której uczniowie są widziani i słyszani – mówi Karolina Józefowicz, psycholog.

Jednak od razu dodaje, że do budowania zaangażowania uczniowie potrzebują także kilku innych elementów. – Po pierwsze, ruch. Rodzice mogą zapraszać dzieci do wszelakiej aktywności, najlepiej wspólnej; nauczyciele z kolei tak organizować lekcje, żeby choć na chwilę trzeba było wstać od monitora – mówi psycholog.

Po drugie, wykorzystanie wielu zmysłów. – Nauczycielom rekomenduję robienie przerw i organizowanie lekcji polisensorycznych: nie tylko nastawionych na słuchanie i oglądanie, ale też obejmujących zaproszenie dzieci do tego, aby np. przyniosły jabłko i pokroiły je na ćwiartki – tłumaczy.

– Po trzecie, ważne jest pobudzanie zaciekawienia, czyli to, aby nie podawać gotowych odpowiedzi, lecz formułować zadania: dowiedz się, sprawdź. Po czwarte, zwiększaniu zaangażowania uczniów służy tworzenie przestrzeni do wspólnych projektów w podgrupach. Robienie czegoś razem sprawia, że dzieciom bardziej się chce. I po piąte, pamiętajmy, że nauka to nie tylko proces intelektualny, ale także emocjonalny. W związku z tym dzieci będą chętniej uczestniczyły w lekcji, która dostarcza im elementów zabawy i pozwala na uśmiech – wylicza Józefowicz.

Na szkoleniach dla nauczycieli Fundacja Orange mówi także, czym są kompetencje cyfrowe. Wyjaśnia, że programy MegaMisja i #Superkoderzy mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Co ważne, programy pozwalają zdobywać kompetencje cyfrowe w dużej mierze bez użycia ekranów: głównie przez wspomnianą przez Józefowicz zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów.

Zajęcia w ramach nowych edycji MegaMisji i #Superkoderów ruszą od września. Są przygotowane także do nauki zdalnej. Szkoła, która chce przystąpić do któregoś z nich lub obu, musi wypełnić formularz na stronie fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Fundacja zaznacza, że w tej edycji do udziału zaprasza szczególnie szkoły z regionów, do których oferta nowoczesnej edukacji cyfrowej nie dociera lub jest skromniejsza.

– Mamy świadomość tego, jak edukacja zdalna wpływa na dzieci, młodzież, na nauczycieli i szkoły. Cyfrowa równowaga nas wszystkich została mocno zachwiana. Trudno nam dbać chociażby o limity czasu przed ekranem czy o jakość tego czasu. Wiemy, że będzie w tym kontekście wiele do zrobienia. Bo złe nawyki wykształcone właśnie przez ostatni rok mogą się utrwalać w kolejnych latach – mówi Łucja Kornaszewska- -Antoniuk z Fundacji Orange.

–d.e.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA