Reklama

Przyjemny (lub nie) dialog z widzem

8 marca rusza w Łodzi 25. jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.

Aktualizacja: 08.03.2019 11:43 Publikacja: 08.03.2019 11:39

Foto: Deutsches Theater Berlin/Arno Declair

W programie dziesięć spektakli wybitnych reżyserów, w tym dwie polskie prapremiery oraz wizyta słynnego Deutsches Theater z Berlina z niewystawianym dotychczas w Polsce utworem Thomasa Bernharda.

– Poszczególne edycje nigdy nie miały wspólnego tematu, nie o to nam chodziło. Układając repertuar zwracam uwagę, by był on pretekstem do rozmowy z publicznością na temat kondycji współczesnego artysty, estetyki czy wolności. – mówi „Rz” Ewa Pilawska, dyrektor festiwalu i szefowa Teatru Powszechnego w Łodzi. – W tym roku fimprezę zainaugurujemy wystawą „Teatr i jego widz”, bo chcemy przypomnieć, że teatr nie istnieje bez widza, ale także zwrócić uwagę, że właśnie podczas tego festiwalu widzowie wybierają najlepszych aktorów i spektakle. Chcemy zastanowić się, na ile twórcy realizując swoje wizje liczą się z publicznością, na ile schlebiają jej gustom, a na ile traktują jako partnera.

Ewa Pilawska twierdzi też, że łódzki festiwal przyciąga coraz większą grupę widzów. – Nasza publiczność - mówi – jest inteligentna, wymagająca, oczekując . To ludzie w różnym wieku o różnorodnych zainteresowaniach, poglądach. Poszukują w teatrze różnych, czasem odmiennych wartości. A my przez pragniemy pokazać, że teatr to miejsce dbające o otwartość i dialog. Tak też staram się prowadzić Teatr Powszechny w Łodzi. 

Specjalnie na tegoroczną edycję Teatr Powszechny przygotował dwie prapremiery. Współprodukcje zrealizowane z gdańskim Teatrem Wybrzeże i szczecińskim Teatrem Współczesnym wyreżyserowali ich dyrektorzy: Adam Orzechowski i Anna Augustynowicz. Gdańska współprodukcja to „Ferragosto”, sztuka Radosława Paczochy poświęcona Gustawowi Herlingowi-Grudzińskiemu. Ze Szczecina przyjedzie „Wracaj” Przemysława Pilarskiego. Ta sztuka otrzymała w ub. roku Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną.

Na duże wydarzenie zapowiada się wizyta berlińskiego Deutsches Theater. Przywiezie utwór Thomasa Bernharda „Dawni mistrzowie”. Ta powieść wydana w oryginale w 1985 roku to zbiór refleksji o świecie, sztuce, filozofii i literaturze. Niewygodne często prawdy, obrazoburcze wywody o niezwykłej sile sugestii, pełne ciętego dowcipu wygłasza 82-letni wdowiec Reger, siedząc przed obrazem Tintoretta w wiedeńskim Kunsthistorisches Museum. Tak jest w powieści, a jak będzie w spektaklu Thoma Luza przekonamy się w niedzielę 10 marca. 

Reklama
Reklama

A w piątek na inaugurację  –„Rok z życia codziennego w Europie środkowo-wschodniej” duetu Monika Strzepka (opracowanie i reżyseria) oraz Paweł Demirski (autor). Wystąpią aktorzy Narodowego Starego Teatru w Krakowie. W kolejnych dniach na scenie Powszechnego pojawi się „Instytut Goethego” w reżyserii. Cezarego Tomaszewskiego z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Utwór Darii Kubisiak powstał z inspiracji „Cierpieniami młodego Wertera” Goethego oraz filmem „A potem nie było już nikogo” René Claira.

Potem będzie „Pod presją” w reż. Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego w Katowicach, „Hymn do miłości” w reż. Marty Górnickiej z Teatru Polskiego w Poznaniu, „Trojanki” w reżyserii. Jana Klaty (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), „Popiół i diament. Zagadka nieśmiertelności”, , reż. Marcin Liber (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy,  a na zakończenie 2 kwietnia – „Ułani" Ryszarda Marka Rymkiewicza w zaskakującej inscenizacji Piotra Cieplaka (Teatr Narodowy w Warszawie). Ponieważ na ten spektakl był największy szturm widzów, festiwal zdecydował się zorganizować pokaz dodatkowy.

Teatr
Nie żyje Piotr Cieplak, reżyser m. in. „Nart Ojca Świętego" Jerzego Pilcha
Teatr
Florentina Holzinger na początek Festiwalu Boska Komedia w Krakowie
Teatr
Michał Merczyński: nowy spektakl Warlikowskiego i debiut Komasy w Nowym Teatrze
Teatr
Sowieci i naziści w litewskich „Dziadach" Skrzywanka w Kownie, gdzie powstały
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Teatr
Teatr Wielki, który nie stał się cerkwią
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama