Powstaje mural według obrazu Dwurnika

Na ścianie byłej Fabryki Norblina w Warszawie trwają prace nad gigantycznym muralem Edwarda Dwurnika z serii „Warszawa”, przedstawiającym właśnie to miejsce.

Aktualizacja: 28.04.2021 20:17 Publikacja: 28.04.2021 20:12

Powstaje mural według obrazu Dwurnika

Foto: Fotorzepa, Monika Kuc

Mural o powierzchni 90 m kw. odwzorowuje w powiększeniu dzieło artysty zatytułowane „Zakłady Norblina”, pokazujące ten fragment miejskiego pejzażu „z lotu ptaka”. Jest to hołd złożony wybitnemu malarzowi, którego życie było związane z Warszawą.

– Jestem przekonana, że tata byłby bardzo szczęśliwy widząc tę realizację. – mówi jego córka Pola Dwurnik, artystka wizualna, malarka i prezes Fundacji Edwarda Dwurnika. - To wspaniałe uhonorowanie i piękna ekspozycja jego twórczości w żywej, miejskiej tkance. Sama treść obrazu stwarza możliwość wielu ciekawych interpretacji, szczególnie w kontekście charakteru, jaki będzie miało to miejsce już po rewitalizacji. Otoczona błękitnym miastem, płynącym swoim nurtem, fabryka jest żywym, ale stałym elementem, przedstawionym w ciepłych barwach. Stanowi swego rodzaju „miasto w mieście”, punkt odniesienia, który trwa tam, pomimo upływającego czasu.

Drugi mural o powierzchni 20 m kw. dedykowany temu miejscu stworzy Pola Dwurnik. Powstanie on wewnątrz rewitalizowanego kompleksu, na wyjeździe z podziemnego parkingu. Ale na razie jego tematyki artystka nie chce zdradzić. Ujawnia tylko, że jednym z głównych jego założeń będzie gra z perspektywą.

Realizacją muralu zewnętrznego według obrazu Dwurnika, widocznego od ul. Prostej, zajmuje się grupa Red Sheels, którą tworzą wyłącznie kobiety: malarki, konserwatorki zabytków i architektki. Mają doświadczenie w wielkoformatowych pracach w nietypowych lokalizacjach, np. na szczycie szybu górniczego w kopalni „Zofiówka”. Grupa specjalizuje się głównie w muralach o społecznym przekazie, wspierającym prawa kobiet, mniejszości, czy ochronę środowiska.

Powstający dla Fabryki Norblina projekt będzie dodatkowo miał charakter ekologiczny, bo w użytych do jego realizacji farbach - pod wpływem promieni słonecznych - dochodzi do neutralizowania szkodliwych zanieczyszczeń powietrza. Prace nad muralem potrwają jeszcze około dwóch tygodni.

Inicjatorka przeniesienia dzieła Edwarda Dwurnika na ścianę Fabryki Norblina jest Kinga Nowakowska. dyrektor operacyjna i członek zarządu Grupy Capital Park, prowadzącej rewitalizację Fabryki Norblina.

Obiekt, którego historia sięga końca XIX wieku, po rewitalizacji zostanie udostępniony w drugiej połowie roku. 41 tys. m kw. zajmą w nim biura, a pozostałe 24 tys. m kw. zostanie przeznaczonych na działalność handlową (m.in. powróci tu BioBazar z produktami ekologicznymi), usługową, i kulturalną.
Będzie tu działać Muzeum Fabryki Norblina z czterema ścieżkami zwiedzania (poświęcone: architekturze, maszynom i urządzeniom, przypominającym o historii tego miejsca, dawnym wyrobom z kolekcją ponad 300 platerów, specjalnie zakupionych dla muzeum przez Grupę Capital Park oraz ludziom związanym w przeszłości z fabryką.)

Powstanie tu także butikowe kino z siedmioma salami, którego partnerem merytorycznym będzie Gildia Reżyserów Polskich. A w jednej z zabytkowych hal - klub muzyczny i koncertowy. Blisko 800 m kw. powierzchni zajmie pierwsza w Polsce w pełni interaktywna i cyfrowa galeria sztuki - ART BOX Experience.
Inwestorem obecnej rewitalizacji Fabryki Norblina jest Grupa Capital Park, a za projekt architektoniczny odpowiada pracownia PRC Architekci.

Mural o powierzchni 90 m kw. odwzorowuje w powiększeniu dzieło artysty zatytułowane „Zakłady Norblina”, pokazujące ten fragment miejskiego pejzażu „z lotu ptaka”. Jest to hołd złożony wybitnemu malarzowi, którego życie było związane z Warszawą.

– Jestem przekonana, że tata byłby bardzo szczęśliwy widząc tę realizację. – mówi jego córka Pola Dwurnik, artystka wizualna, malarka i prezes Fundacji Edwarda Dwurnika. - To wspaniałe uhonorowanie i piękna ekspozycja jego twórczości w żywej, miejskiej tkance. Sama treść obrazu stwarza możliwość wielu ciekawych interpretacji, szczególnie w kontekście charakteru, jaki będzie miało to miejsce już po rewitalizacji. Otoczona błękitnym miastem, płynącym swoim nurtem, fabryka jest żywym, ale stałym elementem, przedstawionym w ciepłych barwach. Stanowi swego rodzaju „miasto w mieście”, punkt odniesienia, który trwa tam, pomimo upływającego czasu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce