Rekordowy rok na rynku sztuki

To był najlepszy sezon aukcyjny w historii rynku sztuki w Polsce – podsumowuje rok 2017 portal Artinfo.pl.

Aktualizacja: 01.01.2018 14:22 Publikacja: 01.01.2018 14:17

Stanisław Wyspiański "Macierzyństwo"

Stanisław Wyspiański "Macierzyństwo"

Foto: materiały prasowe

Zorganizowano 284 aukcje, czyli o 21 więcej niż w 2016 roku. Obroty domów aukcyjnych wyniosły 214,1 mln zł, co oznacza, że sprzedaż dzieł sztuki na aukcjach wzrosła o 28 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Ponad połowę obrotów – 52,8 proc (112,7 mln zł) uzyskano w IV kwartale.

– Perspektywy dla rynku są bardzo obiecujące. Obserwując siłę zakupów i liczbę transakcji w ostatnim kwartale, widać duże przyspieszenie i rosnące zainteresowanie sztuką wśród zamożnych klientów. Kolekcjonerzy kupują coraz odważniej i nie boją się płacić więcej

– mówi Rafał Kamecki, prezes zarządu Artinfo.pl.

Liderem polskiego rynku sztuki od lat pozostaje Desa Unicum: 43,8 proc. udziału w rynku. Obroty Desy w 2017 roku wyniosły 93, 5 mln zł. Drugie miejsce zajmuje Polswiss Art – 19,9 proc. udziału w rynku (to w tym Domu Aukcyjnym 12 grudnia 2016 roku odbyła się rekordowa aukcja z obrotami 17, 1 mln zł). Na trzecim znajduje się Agra-Art, 10, 7 proc.

Kolejne miejsca zajmują: Sopocki Dom Aukcyjny (7 proc.), nowy gracz na rynku Libra (5 proc.), Rempex (4,2 proc) i inne (9,4 proc)

Dwa największe rekordy aukcyjne padły w Desie Unicum, trzeci w Polswiss Art. Absolutnym hitem Top listy 2017 jest „Macierzyństwo” Stanisława Wyspiańskiego, pastel z 1904 roku, które ustanowił nowy polski rekord. Dzieło sprzedano w Desie Unicum za 4 366 000 zł – cena z opłatą aukcyjną, 3 700 000 zł – cena młotkowa. Obraz przedstawiający żonę artysty z dwójką dzieci; długo uchodził za zaginiony; po raz pierwszy pojawił się na aukcji w 2007 roku.

Drugie miejsce zajęło „Zabicie Wapowskiego w czasie koronacji Henryka Walezego” Jana Matejki z 1861 roku, Desa Unicum, 3 683 000 zł z prowizją, 3 200 000 zł – cena młotkowa. Obraz namalowany przez 23-letniego Matejkę wyróżnia się dojrzałością. Przez prawie sto lat uchodził za zaginiony. Odnaleziony zostało dopiero w 2012 roku w Ameryce Południowej. Po powrocie do Polski eksponowany było na Wawelu, a potem jako depozyt znajdował się w Muzeum Śląskim w Katowicach.

Na trzecim miejscu znalazła się „Ingrid” Mojżesza Kislinga z 1932 roku, którą na aukcji Polswiss Art sprzedano za 3 481 000 zł (2 950 000 zł) .

Kolejne lokaty w pierwszej dziesiątce zajęły:

„Noc księżycowa” Józefa Chełmońskiego z 1876 roku, Agra-Art – 2 135 000 zł (1 810 000);

„Jesień” Józefa Chełmońskiego z 1875 roku, Agra-Art – 1 805 400 zł(1 530 000);

„ Martwa natura z kartami i szachownicą” Henryka Haydena z 1915 roku, Polswiss Art – 1 534 000 zł (1 300 000);

„Chopin” Wojciecha Fangora z 1949, Polswiss Art – 1 534 000 zł (1 300 000);

„Figury - Manekiny czarne” Magdaleny Abakanowicz z 1972, Polswiss Art – 1 534 000 zł (1 300 000);

„Bretonki/Macierzyństwo” Meli Muter z około 1907 roku (obraz dwustronny), Polswiss Art – 1 357 000 zł (1 150 000).

„IS 8”Wojciecha Fangora z 1975 roku, Libra – 1 298 000 zł (1 100 000).

Jak widać, w największych transakcjach dominuje malarstwo uznanych twórców. Ceny największych rekordzistów zbliżyły się do europejskich .

Niezależny ekspercki portal Artinfo.pl monitoruje funkcjonowanie rynku sztuki w Polsce. Działa od 2000 roku. Współpracuje i kataloguje aukcje wszystkich domów aukcyjnych, galerii i fundacji.

Zorganizowano 284 aukcje, czyli o 21 więcej niż w 2016 roku. Obroty domów aukcyjnych wyniosły 214,1 mln zł, co oznacza, że sprzedaż dzieł sztuki na aukcjach wzrosła o 28 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Ponad połowę obrotów – 52,8 proc (112,7 mln zł) uzyskano w IV kwartale.

– Perspektywy dla rynku są bardzo obiecujące. Obserwując siłę zakupów i liczbę transakcji w ostatnim kwartale, widać duże przyspieszenie i rosnące zainteresowanie sztuką wśród zamożnych klientów. Kolekcjonerzy kupują coraz odważniej i nie boją się płacić więcej

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce