Ukryte skarby pałacu w Wilanowie

Muzeum pałacu króla Jana III w Wilanowie otworzyło Galerię Magazynową, w której zgromadzono ponad 3 tysiące dzieł sztuki, dotychczas niedostępnych dla zwiedzających.

Publikacja: 17.09.2017 12:00

Foto: materiały prasowe/Wojciech Holnicki

W galerii można podziwiać kunsztowne wyroby rzemiosła artystycznego: srebra, porcelanę, złocone brązy, tkaniny z apartamentów królewskich, sztukę Dalekiego Wschodu, zegary, militaria, obrazy.

Nowa przestrzeń ekspozycyjna mieści się w Markoniówce – niewielkim, trzykondygnacyjnym budynku przylegającym do południowego skrzydła pałacu. Początek dał mu parterowy pawilon kąpielowy księżnej marszałkowej Lubomirskiej, zaprojektowany przez Szymona Bogumiła Zuga w latach 70. XVIII wieku. Obecny kształt uzyskał pod koniec XIX wieku, po przebudowie według projektów Leandra i Władysława Marconich.

– Po czterech i pół roku prac modernizacyjnych otworzyliśmy w pawilonie Marconiego magazyny zbiorów – mówi Agnieszka Pawlak, kurator projektu modernizacji. – Zgromadziliśmy tu wysokiej klasy obiekty pochodzące głównie z XVIII, a niektóre z XIX wieku. Mamy także rarytasy, które pamiętają czasy króla Jana III Sobieskiego. Magazyn ma formę skarbca, gdzie obiekty przechowywane są w gablotach o monitorowanych warunkach klimatycznych Staramy się zachować charakter magazynu, a zarazem mamy teraz warunki, pozwalające udostępnić tę przestrzeń dla zwiedzających.

Wizyta w Galerii Magazynowej to wyjątkowe przeżycie i szansa na podziwianie obiektów z niedostępnej dotychczas perspektywy. Częścią galerii jest nowoczesna pracownia konserwatorsko-badawcza. Przez szklaną ścianę zwiedzający mogą więc podpatrywać konserwatorów przy pracy. Obecnie restaurują oni japoński stół z początku XVII wieku.
W galerii panują optymalne warunki oświetlenia, temperatury, wilgotności, pozwalające na podziwianie wyjątkowych zabytków z delikatnej laki, kruchej porcelany, czy światłoczułych akwarel na papierze. Będą one wymieniane co trzy miesiące, bo takie są wymogi konserwatorskie.

Wśród prezentowanych tkanin są oryginalne genueńskie welury z gabinetu holenderskiego i sypialni króla, a także tzw. „kołderka Marysieńki”, czyli makata z przełomu XVII i XVIII wieku z chińskimi motywami przedstawiającymi rajskie ptaki i rośliny, a pochodząca z rezydencji Sobieskich w Podhorcach (obecnie na Ukrainie). Można też zobaczyć późniejsze szlacheckie pasy kontuszowe.

W kolekcja militariów jest broń biała, w tym szable tureckie, wykonane ze stali damasceńskiej z rękojeściami zdobionymi złotem, srebrem lub masą perłową. A także broń palna, m.in. arkebuzy myśliwskie z przedstawieniami myśliwskich scenek rodzajowych inkrustowane kością słoniową.

Srebra i brązy francuskie pochodzą z pracowni sławnych mistrzów. Piękny świecznik ze złoconego brązu, wspierany przez symboliczne postacie, wykonany został przez najznakomitszego paryskiego brązownika z przełomu XVIII i XIX wieku Pierre’a Philippe’a Thomire’a.

Dużą grupę stanowią dzieła z Dalekiego Wschodu – od malarstwa do porcelany – którym żywo interesowali się kolejni właściciele. Już Jan III Sobieski urządził gabinet chiński, niestety, niezachowany. Zabytki, które oglądamy, pochodzą z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, wielkiego miłośnika sztuki chińskiej, który w tym stylu urządził w pałacu na przełomie XVIII i XIX wieku sześć apartamentów.

W galerii można podziwiać kunsztowne wyroby rzemiosła artystycznego: srebra, porcelanę, złocone brązy, tkaniny z apartamentów królewskich, sztukę Dalekiego Wschodu, zegary, militaria, obrazy.

Nowa przestrzeń ekspozycyjna mieści się w Markoniówce – niewielkim, trzykondygnacyjnym budynku przylegającym do południowego skrzydła pałacu. Początek dał mu parterowy pawilon kąpielowy księżnej marszałkowej Lubomirskiej, zaprojektowany przez Szymona Bogumiła Zuga w latach 70. XVIII wieku. Obecny kształt uzyskał pod koniec XIX wieku, po przebudowie według projektów Leandra i Władysława Marconich.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce