fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Sztuka

Fotograficzne pasje Wojciecha Zamecznika

materiały prasowe
Zachęta zaprasza w sobotę na międzynarodową konferencję „Wojciech Zamecznik – konteksty fotograficzne”.

Konferencja towarzyszy wystawie artysty w Zachęcie, pierwszej obszernej prezentacji, poświęconej zależnościom między projektami graficznymi Zamecznika a jego fotograficzną pasją.

O Wojciechu Zameczniku (1923–1967) pamiętamy przede wszystkim jako wybitnym przedstawicielu polskiej szkoły plakatu, twórcy ponad 200 plakatów, a także znaku dla warszawskiego Biennale Plakatu, telewizyjnego magazynu kulturalnego „Pegaz”, czy wydawnictwa Arkady. „Dla Wojciecha Zamecznika plakat był działaniem matematycznym, jego dążeniem było sprowadzenie skomplikowanych wzorów do najprostszych równań, do sumy dwóch, trzech elementów. Chętnie „zderzał” ze sobą fotografię i znak graficzny…” – pisał o nim Jan Lenica, zwracając uwagę, że zbliżało go to do konstruktywistów.

Zamecznik był jednak artystą wszechstronnym. Zajmował się też aranżacją wystaw, scenografią, projektowaniem czołówek filmów, układów graficznych książek i czasopism, okładek płyt i kalendarzy, projektów stoisk na międzynarodowych targach przemysłowych, mebli, strojów teatralnych.

Na obecnym pokazie w Zachęcie można zobaczyć ponad 300 prac artysty – makiet projektów graficznych, fotografii, druków, dokumentów oraz dwa filmy animowane „Italia ‘61”, zrealizowany przez Wojciecha Zamecznika i Jana Lenicę. Prezentowany jest także „Dom na głowie” w reżyserii Adama Palenty – film zmontowany z taśm zarejestrowanych przez artystę. Te dawne taśmy są  świadectwem niezwykłej pomysłowości i innowacyjności oraz związków  Zamecznika z postępowym środowiskiem artystów, takich jak Oskar Hansen, Henryk Tomaszewski, czy Jan Lenica.

W sobotniej konferencji w Zachęcie (godz. 10-15.30) uczestniczą: Karolina Ziębińska-Lewandowska – współzałożycielka i prezeska Fundacji Archeologia Fotografii w latach 2008–2014, a od dwóch lat kuratorka działu fotografii w Musée National d’Art Moderne, Centre Pompidou, Piotr Rypson - zastępca dyrektora ds. naukowych w Muzeum Narodowym w Warszawie, Matthew S. Witkovsky, kierujący działem fotografii w Art Institute of Chicago, Florian Ebner - dyrektor zbiorów fotografii Museum Folkwang Essen, Anne Lacoste - kuratorka Musée de l’Elysée w Lozannie, Kamila Leśniak- historyk sztuki, autorka tekstów krytycznych na temat fotografii, Hanna Wróblewska, dyrektor Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki.

W swych wystąpieniach przywołają szeroki, międzynarodowy kontekst twórczości polskiego artysty. Z jednej strony składała się na niego fotografia subiektywna, reprezentowana w Europie przez Otto Steinerta, z drugiej-fotografia dokumentalna z kręgu wystawy „Rodzina człowiecza” Edwarda Steichena, jak i eksperymenty ze światłem László Moholy-Nagya.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA