Kaukaska uczta z karabinem w tle

Justyna Mielnikiewicz, polska fotograficzka przez ponad dekadę dokumentowała życie mieszkańców Kaukazu. Efektem tych obserwacji są książka fotograficzna i wystawa w Leica Gallery w Warszawie.

Aktualizacja: 07.11.2015 08:13 Publikacja: 06.11.2015 16:58

Foto: Leica Gallery Warszawa

Justyna Mielnikiewicz jest freelancerką pracującą głównie w krajach byłego Związku Radzieckiego. Regularnie współpracuje m.in. z „New York Timesem” i „Newsweekiem”. Jej zdjęcia publikowało też „National Geographic”, „Russian Reporter”, „Le Monde”.

Od dwunastu lat Justyna Mielnikiewicz mieszka w stolicy Gruzji, Tbilisi. Od 2001 roku stara się zrozumieć przemiany społeczne na Kaukazie, mentalność ludzi i wpływ wojny na ich życie. Przyznaje, że jej poszukiwania nie są zakończone, a „Kaukaz to zjawisko, które bada się całe życie”.

Ponad dziesięć lat wnikliwych obserwacji, podróży i spotkań z kulturą Gruzji oraz należących do niej autonomicznych republik - Abchazji, Osetii Południowej oraz sąsiednich krajów: Armenii i Azerbejdżanu – zaowocowały książką fotograficzną pod tytułem „Kobieta z małpą. Kaukaz w notatkach i fotografiach”.

Zdjęcia, które trafiły do albumu są przekrojem przez kolorowy, tętniący życiem, ale i poorany wojną świat. Żołnierze z karabinami na ulicach i w czołgach, mężczyźni okaleczeni podczas walk, rodziny opłakujące zmarłych krewnych przy ich nagrobkach. A obok zwykłe życie - zakupy na targu, podróż autobusem, jazda kolejką linową, co wpisuje się w krajobraz niektórych miasteczek górzystej Gruzji, uroczystości rodzinne i spotkania przy stole. Brakuje za to prawdziwej gruzińskiej uczty, na której wino pije się z rogów na sygnał tamady - mistrza kierującego ceremonią i wyznaczającego momenty toastów. Przewija się ledwie na jednym ze zdjęć w formie mozaiki ściennej w jakiejś kawiarni.

Justyna Mielnikiewicz pokazuje na swoich zdjęciach kawałek świata, który dla wielu wydaje się zjawiskiem egzotycznym, z pozoru niespójnym, bo raz krzykliwym i pełnym przepychu, kiedy indziej – sielankowym i swojskim, nieskażonym unijnymi normami, a jeszcze innym razem - pełnym widm i symboli z sowieckiej przeszłości.

W kaukaskim świecie mogą obok siebie funkcjonować kobiety w skąpych nocnych strojach, jaskrawo umalowane oraz te ubrane od stóp do głów, które zdobią chusty, z twarzami bez śladu makijażu. Kwintesencją tych sprzeczności zdaje się być dostrzeżona przez Justynę Mielnikiewicz w jednym z nocnych klubów w Tbilisi tytułowa kobieta z małpą - z odkrytymi plecami, w ciemnych rękawiczkach sięgających za łokieć. „Stoi w całkowitym bezruchu, zamyślona, z małpką w ramionach, jak z dzieckiem. Czy jest artystką, której cyrk już dawno przestał istnieć? Zdesperowaną matką, która próbuje wykarmić swoją rodzinę? Wysiedleńcem? Mogła być każdą lub żadną z tych osób. Piękna i samotna, wyróżniała się pośród zadymionego zgiełku jak wiązka światła” - opisuje swoje wrażenia fotograficzka.

Zdjęcie kobiety z małpą znalazło się nie tylko w kaukaskiej książce Justyny Mielnikiewicz, ale i na wystawie kilkudziesięciu zdjęć artystki, które można oglądać w Leica Gallery w Warszawie. Fotografie wzbogacają krótkie opowieści partnera Justyny Mielnikiewicz - Paula Rimple’a, który towarzyszył jej w podróży po Kaukazie. Do zdjęć dopisał własną narrację.

Wystawę „Kobieta z małpą. Kaukaz w notatkach i fotografiach” można oglądać w Leica Gallery przy ulicy Mysiej 3 w Warszawie do 29 listopada.

Justyna Mielnikiewicz jest freelancerką pracującą głównie w krajach byłego Związku Radzieckiego. Regularnie współpracuje m.in. z „New York Timesem” i „Newsweekiem”. Jej zdjęcia publikowało też „National Geographic”, „Russian Reporter”, „Le Monde”.

Od dwunastu lat Justyna Mielnikiewicz mieszka w stolicy Gruzji, Tbilisi. Od 2001 roku stara się zrozumieć przemiany społeczne na Kaukazie, mentalność ludzi i wpływ wojny na ich życie. Przyznaje, że jej poszukiwania nie są zakończone, a „Kaukaz to zjawisko, które bada się całe życie”.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce