Sondaż: O czym w kampanii wyborczej mówi się za mało?

Zdaniem 33,1 proc. uczestników sondażu SW Research dla rp.pl w kampanii wyborczej za mało mówi się o kwestiach związanych ze służbą zdrowia - tego tematu Polakom w kampanii brakuje najbardziej.

Aktualizacja: 29.09.2019 08:14 Publikacja: 29.09.2019 07:49

Sondaż: O czym w kampanii wyborczej mówi się za mało?

Foto: Fotorzepa, Michał Kolanko

arb

Wybory parlamentarne odbędą się 13 października. Ich data znana jest od 6 sierpnia, gdy decyzję ws. terminu wyborów ogłosił prezydent Andrzej Duda.

3 września zakończono proces rejestracji list wyborczych. W całym kraju listy zarejestrowało pięć komitetów: PSL (startuje w wyborach wraz z Kukiz'15) (lista numer 1), PiS (lista numer 2), SLD (oficjalnie pod takim szyldem startuje w wyborach Lewica - koalicja SLD, Razem i Wiosny) (lista numer 3), Konfederacja (lista numer 4) i Koalicja Obywatelska (lista numer 5). 

W związku ze zbliżającymi się wyborami zapytaliśmy uczestników sondażu SW Research dla rp.pl jakie tematy - ich zdaniem - są zbyt rzadko poruszane w kampanii wyborczej. Na enumeratywnej liście takich tematów znalazły się: Bezpieczeństwo i obronność, edukacja, gospodarka, polityka zagraniczna, służba zdrowia, stosunek do Kościoła i system emerytalny.

Na pytanie "o jakiej kwestii mówi się za mało w trwającej właśnie kampanii wyborczej przed wyborami do parlamentu?" (można było wybrać tylko jedną odpowiedź) najwięcej osób - 33,1 proc. - odpowiedziało, że taką kwestią jest służba zdrowia.

11,7 proc. respondentów wskazało, że w kampanii za mało mówi się o systemie emerytalnym.

Zdaniem 11 proc. w kampanii wyborczej za mało mówi się o stosunku państwa do Kościoła.

10,9 proc. respondentów w kampanii brakuje tematów związanych z gospodarką.

9 proc. wskazuje, że w kampanii więcej powinno mówić się o edukacji.

Z kolei zdaniem 5,6 proc. w czasie kampanii zbyt rzadko pojawia się tematyka związana z bezpieczeństwem i obronnością, a zdaniem 4,1 proc. - z polityką zagraniczną.

14,7 proc. nie ma zdania w tej kwestii.

- Kobiety (38%) częściej niż mężczyźni (28%) zwracały uwagę na niedostateczną obecność kwestii dotyczących służby zdrowia. Mężczyźni częściej niż kobiety wskazywali gospodarkę, politykę zagraniczną i stosunek do Kościoła. Służba zdrowia jako temat, o którym mówi się za mało była wskazywana częściej przez osoby w wieku 35 – 49 lat (36%) oraz powyżej 50 roku życia (35%) niż młodszych. Służbę zdrowia jako temat, o którym zbyt mało mówi się w trwającej kampanii najczęściej wskazywały osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym (36%), zarabiające od 1000 do 2000 zł (37%) oraz mieszkańcy miast wielkości od 200 do 499 tys. mieszkańców (37%) - komentuje wyniki badania Piotr Zimolzak z SW Research.

Polityka
Paweł Machcewicz o Karolu Nawrockim. „To człowiek niezwykle brutalny, mam nadzieję, że nie wygra wyborów”
Polityka
Karol Nawrocki spotkał się w Gabinecie Owalnym z Donaldem Trumpem
Polityka
Kandydat na prezydenta Marek Woch: Polska powinna mieć broń jądrową
Polityka
Donald Tusk wygłosił orędzie. „To nam przypadło nie tylko marzyć, ale przede wszystkim działać”
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Polityka
Joanna Senyszyn: Lewica to ja
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne