fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Show-biznes

Koreański pop w globalnym natarciu

BTS został stworzony z raperów, tancerzy i wokalistów
MAT. PRAS
Koreańska grupa Bangtan Boys (BTS) uplasowała się na drugim miejscu płytowego podsumowania 2019. Wygrała z nimi tylko Billie Eilish.

Z jednej strony to zaskoczenie, a z drugiej potwierdzenie stałego wzrostu znaczenia azjatyckiej produkcji pop nawiązującej do amerykańskiego rapui europejskiego dance dla nastolatków.

Fakty są następujące: tylko Billie Eilish, czyli fonograficzna gwiazda nr 1., która sprzedała 4,5 mln egzemplarzy płyty „When We All Sleep, Where Do We Go, czego efektem jest zamówienie u niej piosenki promujące najnowszą część przygód Jamesa Bonda - pokonała koreański boysband.

Reprezentant tak zwanego k-pop sprzedał 4,2 albumów, zaś w 2018 r. znalazł się na pierwszym miejscu najbardziej wpływowych osobistości w Korei Południowej według „Forbesa”. Ich wartość dla koreańskiej gospodarki wynosi 4,65 miliarda dolarów rocznie, co stanowi 0,3 procent PKB tego kraju.

Eksperci od dawna zwracali uwagę na rosnącą pozycję azjatyckich artystów, co jest związane z tamtejszą technologiczną eksplozją, programami talent show, a także systemów stażów, nazywanych „ekstremalnym system zarządzania młodymi artystami”.

Tak jak wiele światowych boysbandów BTS jest produktem wymyślonym przez obrotnych menedżerów. Zespół powołała do życia firma Big Hit Entertainment, która wcześniej zdobyła doświadczenia, kierując zespołami 8Eight i 2AM.

BTS od początku budował relacje z fanami poprzez Internet – Twittera, wideoblogi i YouTube. Zaczął podbój Japonii w stylu, jaki wymyślono dla The Beatles w Ameryce: przepakowano wcześniejsze hity z myślą o nowym rynku. To w Japonii Koreańczycy bili kolejne rekordy, w tym milion odtworzeń wideoclipu w 15 godzin.

W 2015 r. pod bombastyczną nazwą „2015 Live Trilogy Episode: The Red Bullet” po raz pierwszy wystąpili w Stanach Zjednoczonych i Ameryce Łacińskiej oraz Honk-Kongu. A już rok później podpisali umowę z Nexonem, gigantem w segmencie gier on-line, którego amerykańska spółka zdobyła 6 milionów graczy i jest liderem na rynku.

Nexon wyprodukował awatary koreańskich idoli. To wszystko sprawiło, że zdobyli tytuł „Top Social Artist” przyznawany przez największą na świecie amerykańską listę przebojów „Billboard”. Niedługo potem album „Love Yourself: Teatr” stał się pierwszą azjatycką płytą, która zajęła najwyższe miejsce w amerykańskim notowaniu z wynikiem 135 tysięcy sprzedanych egz. w pierwszy weekend.

Ukoronowaniem tego sukcesu był koncert w Citi Field, legendarnym nowojorskim stadionie baseballowym na Queensie dla 40 tysięcy fanów, a także udział w koncercie zorganizowanym przez Steviego Wondera w hołdzie dla Martina Lutera Kinga.

Wtedy już wszyscy wiedzieli, że rok 2019 będzie należał do BTS. Zapowiedzią najnowszej płyty „Map Of The Soul:Persona” był udział w gali Grammy. Jako pierwsi z Azji wręczali nagrody.

Ostatnio kariera BTS rozwija się zgodnie z konwencją „Gwiezdnych Wojen”. Jej klonem jest BTS Universum, opowieść o muzykach boysbandu przedstawiająca ich w alternatywnej rzeczywistości oraz prywatne emocje i lęki.

Tymczasem firma Big Hit Entertaiment wypuściła na rynek nowy boysband TXT, którego debiutancki mini album zajął 1 miejsce w ponad czterdziestu krajach na liście iTunes Top Album.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA