Pierwsza szkoła programu P-Tech powstała na Brooklynie w Nowym Jorku we wrześniu 2011 r. Głównym celem przedsięwzięcia jest wsparcie lokalnych społeczności przez odpowiednie przygotowanie młodzieży do pracy w zawodach o specjalności informatycznej obok – oczywiście – zdobycia dyplomu ukończenia szkoły średniej. Dzięki rozbudowanym stażom i zajęciom praktycznym uczniowie mogą podjąć pracę w sektorze informatycznym już po maturze, a decyzję o ewentualnym kontynuowaniu kształcenia zostawić na później.
Z USA do Europy
Na świecie działa 111 szkół z zaangażowaniem 550 firm partnerskich. Od września P-Tech wchodzi do Europy, pierwsze szkoły w tym systemie ruszą w Irlandii, we Francji, w Czechach i Polsce.
Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2 w Katowicach rozpocznie współpracę z IBM Polska, Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe z Katowic z Fujitsu Technology Solutions, a Technikum nr 1 Szkoła na Leśnej we Wronkach – z Samsungiem.
Zaangażowane w projekt Ministerstwo Cyfryzacji podaje, że będą także kolejne placówki, m.in. szkoła w Ostrołęce. – P-Tech we współpracy z administracją publiczną i jednostkami naukowymi będzie pomocą dla uczniów szkół średnich w przystosowaniu się do dynamicznie zmieniających się realiów rynku pracy, wzmacniając rozwój innowacyjnej gospodarki w regionie i przygotowując absolwentów do odniesienia sukcesu w miejscu zatrudnienia – mówi Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie.
Wprowadzenie P-Tech nie wymaga od szkoły zmiany w podstawie programowej. Firma partnerska we współpracy z nauczycielami może dostarczyć dodatkowy wkład lub narzędzia do już nauczanych przedmiotów i zajęć, tak by wyposażyć uczniów w konkretne umiejętności potrzebne na rynku pracy. To kolejny dowód na ożywienie segmentu szkolnictwa zawodowego w odpowiedzi na potrzeby rynku pracy.