Firmy budzą się do rynku pracownika

Coraz więcej pracodawców zaczyna szukać sposobów na zwiększenie lojalności załogi i pozyskanie kandydatów do pracy. Najchętniej jednak bez zwiększania budżetu płac.

Aktualizacja: 05.06.2017 14:02 Publikacja: 05.06.2017 13:51

Firmy budzą się do rynku pracownika

Foto: 123rf.com

Nowe metody poszukiwań kandydatów to konieczność w sytuacji, gdy ponad jedna trzecia firm planuje w najbliższych sześciu miesiącach wzrost zatrudnienia, zaś wśród dużych podmiotów niemal co drugi- wynika z ogłoszonego w poniedziałek badania Planów Pracodawców.

Sondaż przeprowadzony już po raz 34. przez instytut agencji zatrudnienia Randstad na próbie tysiąca pracodawców, dowodzi, że chęci do zwiększania w polskich firmach nie maleją – od dwóch lat utrzymuje się ponad 30 proc. odsetek chętnych do rekrutacji nowych pracowników, przy jednoczesnym spadku udziału firm planujących zwolnienia. Obecnie to zaledwie 5 proc. – najmniej w historii badania. Sprzyja temu optymizm pracodawców dotyczący już nie tylko ich biznesu, ale również całej gospodarki (25 proc. oczekuje jej wzrostu), co wpływ na chęci do zwiększania zatrudnienia.

Mniejsze są jednak chęci do zwiększania wynagrodzeń- po podwyżkach na przełomie roku, które jesienią ub. roku planowała rekordowa grupa (44 proc. ) firm, teraz na kolejną falę wzrostu wynagrodzeń szykuje się już mniej bo 24 proc. pracodawców. To jednak sezonowy spadek planów podwyżkowych - normalny o tej porze roku - choć niekoniecznie możliwy do realizacji w obecnych warunkach.

Na razie firmy próbują radzić sobie w nowych warunkach rynkowych poprzez większą różnorodność metod poszukiwania nowych pracowników. Częściej zachęcają pracowników, by polecali firmę swoim bliskim i znajomym. Częściej też inwestują w ogłoszenia w serwisach rekrutacyjnych, promocję w portalach społecznościowych bardziej doceniając też zasoby Powiatowych Urzędach Pracy- gdzie kandydatów szuka już prawie co drugi z badanych.

Sposobem na zwiększenie atrakcyjności firmy na rynku pracy coraz częściej stają się też świadczenia pozapłacowe czyli benfity - tym bardziej, że 59 proc. pracodawców dostrzega tu wzrost oczekiwań potencjalnych pracowników. Mają nawet dość dobrą orientację w ich potrzebach- choć nie znaczy to, że są gotowi je spełnić. Podczas gdy kandydatom najbardziej zależy na opiece medycznej i kartach sportowych, firmy najczęściej oferują im udział w szkoleniach i firmowy sprzęt (głównie telefony komórkowe).

W zamian kandydat może częściej liczyć na ofertę stałej pracy na etacie- w ciągu ostatniego roku 17 proc. firm ograniczyło liczbę umów cywilnoprawnych i obecnie 96 proc. badanych zatrudnia większość pracowników na umowach o pracę na czas nieokreślony.

Nowe metody poszukiwań kandydatów to konieczność w sytuacji, gdy ponad jedna trzecia firm planuje w najbliższych sześciu miesiącach wzrost zatrudnienia, zaś wśród dużych podmiotów niemal co drugi- wynika z ogłoszonego w poniedziałek badania Planów Pracodawców.

Sondaż przeprowadzony już po raz 34. przez instytut agencji zatrudnienia Randstad na próbie tysiąca pracodawców, dowodzi, że chęci do zwiększania w polskich firmach nie maleją – od dwóch lat utrzymuje się ponad 30 proc. odsetek chętnych do rekrutacji nowych pracowników, przy jednoczesnym spadku udziału firm planujących zwolnienia. Obecnie to zaledwie 5 proc. – najmniej w historii badania. Sprzyja temu optymizm pracodawców dotyczący już nie tylko ich biznesu, ale również całej gospodarki (25 proc. oczekuje jej wzrostu), co wpływ na chęci do zwiększania zatrudnienia.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców
Rynek pracy
Tych pracowników częściej szukają dziś pracodawcy
Rynek pracy
Padł rekord legalnych pracowników z zagranicy w Polsce. Pomogli Azjaci
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rynek pracy
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, WNE UW: Byłam przeciwniczką "babciowego"