Reklama McDonald’s uniewinniona. KFC miało mniej szczęścia

Robienie reklamy jedzenia w Wielkiej Brytanii to najwyraźniej stąpanie po polu minowym. Reklama McDonald’s uznana została za niepromującą niezdrowego trybu życia. KFC nie miało tyle szczęścia.

Aktualizacja: 09.08.2018 21:17 Publikacja: 09.08.2018 17:25

Reklama McDonald’s uniewinniona. KFC miało mniej szczęścia

Foto: Flickr

Brytyjski odpowiednik Komisji Etyki Reklamy ASA (Advertising Standarts Authority) nie uznał za niedozwoloną reklamy McDonald's, w której sieć barów fast food zachęcała do kupowania Happy Meal. Reklamę nawiązującą do popularnych Pokemonów emitowano w trakcie odcinków jeszcze bardziej popularnej wśród dzieci kreskówki „Świnka Peppa". Reklama została zaskarżona jako promująca niezdrowy tryb życia i tuczące jedzenie. Warto zauważyć, że regulacje w Wielkiej Brytanii zakazują reklamowania dzieciom produktów zawierających duże ilości tłuszczy, cukrów i soli.

Według ASA, jak informuje „The Guardian" akurat ta reklama McDonald's niczego takiego nie robiła, pomimo tego, że były w niej obecne McNuggets (kawałki kurczaka w panierce). Jednak Happy Meal nie przypomina już tego, który pamiętają dzisiejsi czterdziestolatkowie, gdyż McDonald's zadbał o to, by dostępne były zdrowe opcje – zamiast frytek można dostać np. kawałki jabłka czy marchewki, a obowiązkowy niegdyś cheeseburger, jest obecnie opcjonalny. Według ASA 80 procent dań głównych, 100 procent dodatków i 64 procent napojów możliwych do wyboru w Happy Meal nie kwalifikuje się jako śmieciowe jedzenie, więc nie można uznać, że reklama promuje niezdrowy tryb życia. McDonald's nie reklamuje bowiem w swoich reklamach kierowanych do dzieci cheesburgerów, Coca-Coli czy popularnych milkshake'ów. Spełnia więc normy zarówno prawne, jak i te narzucone przez ASA w ramach samoregulacji branży reklamowej.

Czytaj także: McDonald's wprowadza własną walutę – MacCoin. Oprze ją na Big Macu

Mniej szczęścia miało za to KFC, które znane jest z kurczaków w panierce (których popularność przyczyniła się do wprowadzenia McNuggets). Reklama shake'a Mars Krushems miała bowiem pecha znaleźć się na plakacie na budce telefonicznej tuż obok szkoły podstawowej. I nie pomogły tłumaczenia KFC, że „był to błąd", a nie celowe działanie. ASA zabroniła KFC używania tej reklamy.

Za pechową można też uznać reklamę płatków Coco Pops produkowanych przez koncern Kellog's. Szczególnie biorąc pod uwagę to, że reklamowane je jako produkt typu granola (a granole uważane są za zdrowe). Jednak ASA dopatrzyła się zabronionej promocji cukru w przygodach małpki dążącej do „uczekoladowienia" płatków. Reklama została zabroniona.

Samoregulacja branży, której przestrzegania pilnuje ASA to jedno. Brytyjski rząd zamierza bowiem szukać sposobów na jeszcze dokładniejsze ograniczenie reklam niezdrowego jedzenia, co ma pomóc w walce z otyłością wśród dzieci (która jest rosnącym problemem na Wyspach). Wśród rozważanych kroków jest zakaz reklamowania tego typu jedzenia przed 21 czy zakaz sprzedaży słodyczy, czekolad i itp. przy kasach.

Przemysł spożywczy
Viktor Orbán zaskoczył polski rząd. Producenci mięsa wściekli, ale embargo trwa
Przemysł spożywczy
Węgry zakazały importu polskiej wołowiny i wieprzowiny. To odwet
Przemysł spożywczy
Zmarł jeden z twórców imperium lodziarskiego Koral
Przemysł spożywczy
Polskie Jeżyki i Grześki łączą siły z niemieckimi zającami
Przemysł spożywczy
Słynny producent alkoholi luksusowych zwolni ponad tysiąc pracowników