Rosnąca presja płacowa, brak pracowników oraz polityki migracyjnej dla Ukraińców – wszystko to przyspiesza automatyzację produkcji żywności. Nie tylko niej: z tym wyzwaniem zmagają się też polskie firmy z branży alkoholi.
Miliony na maszyny
– Od ub.r. inwestujemy gdzie to tylko możliwe, by zaoszczędzić na kosztach pracowniczych – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex, producenta win i wódek. W tym roku wyda ponad 12 mln zł na inwestycje związane z procesem rozlewu. – Niedobór pracowników wymusza ogromne nakłady na robotyzację procesów – przyznaje.
Podobną ścieżkę przeszedł właśnie Jantoń. – Już w ubiegłym roku zainwestowaliśmy 10 mln zł, by przyspieszyć linie i je zautomatyzować – mówi Jakub Nowak, prezes Jantonia. Powody podobne: – Chcielibyśmy zatrudniać więcej osób, ale nie ma ich na rynku. Usprawniamy więc produkcję, by wytwarzać więcej tą samą liczbą rąk.
W podobnej sytuacji jest Henkell z Torunia, który zaczął automatyzację odcinków produkcji, które wcześniej to nie objęło. Problem jest typowy dla całej branży, a deficyt siły roboczej został uznany za jeden z najsilniejszych czynników wpływających na przyszłość sektora. W tle są utrzymujące się przez lata bardzo niskie pensje, co sprawiało, że inwestycje w optymalizację produkcji się nie opłacały.