Pandemia zdziesiątkuje restauracje

90 proc. firm z branży gastronomicznej i eventowej odnotowało spadek obrotów, większość zwalniała pracowników.

Aktualizacja: 29.09.2020 14:46 Publikacja: 29.09.2020 14:38

Pandemia zdziesiątkuje restauracje

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Jak wynika z badania serwisu Briefly, 85 proc. ankietowanych firm z branży gastronomicznej i eventowej skorzystało z jakiejś formy pomocy publicznej - zwolnienia z ZUS, Tarczy Antykryzysowej, Tarczy Finansowej PFR. Obecnie nastroje w branży są podzielone. 40 proc. przedsiębiorców i managerów przewiduje, że będzie coraz gorzej, a co trzeci jest przekonany, że najgorsze za nimi i będzie coraz lepiej.

- Wydaje się, że decydujące będzie nastawienie i zachowanie zwykłych ludzi. - Branże restauracyjna i eventowa potrzebują odpowiedzialności i zdrowego rozsądku nas wszystkich, wszędzie gdzie przebywamy - w przestrzeni publicznej, w komunikacji miejskiej, urzędach, szkołach. Im bardziej nasze zachowania będą rozsądne, tym mniej będzie zachorowań - komentuje Tomasz Szczęśniak, współzałożyciel i szef serwisu Briefly.

- Dzięki temu damy szansę naszym ulubionym restauracjom, kawiarniom, klubom i przede wszystkim zatrudnionym tam pracownikom na kontynuację działalności. Dużo się mówi o ochronie przed koronawirusem najbardziej narażonych osób - starszych, z chorobami przewlekłymi. Warto pamiętać, że zakładając maseczkę pomagamy również sporej grupie zachować pracę – dodaje.

W badaniu 90 proc. firm zanotowało spadki obrotów w porównaniu do okresu sprzed początku pandemii. 57 proc. ankietowanych deklaruje, że w ciągu ostatniego pół roku zmniejszyło liczbę zatrudnionych, a tylko 3 proc. zwiększyło liczbę pracowników. 40 proc. utrzymuje ten sam poziom zatrudnienia co przed pandemią. Trzy czwarte firm organizuje obecnie mniej imprez zamkniętych i okolicznościowych niż przed marcem 2020 r.

Pod koniec marca, czyli w szczycie zamrożenia gospodarki w wyniku epidemii koronawirusa, 67 proc. firm i lokali z branży gastronomicznej i eventowej w Polsce wstrzymało całkowicie funkcjonowanie.

Zdecydowana większość lokali i firm eventowych notuje mniejszą liczbę organizowanych imprez okolicznościowych. Zaledwie 8 proc. wskazuje, że organizuje więcej wydarzeń niż przed marcem 2020 r.

Mimo tego lokale i organizatorzy eventów nie zamierzają rezygnować z promowania swoich lokali i usług. Zaledwie 13 proc. badanych deklaruje, że nie zamierza inwestować w promocję swojej firmy. Minimum jedną aktywność planuje 87 proc. firm, przy czym najczęściej promocja ogranicza się do obecności firmy w mediach społecznościowych.

Jak wynika z badania serwisu Briefly, 85 proc. ankietowanych firm z branży gastronomicznej i eventowej skorzystało z jakiejś formy pomocy publicznej - zwolnienia z ZUS, Tarczy Antykryzysowej, Tarczy Finansowej PFR. Obecnie nastroje w branży są podzielone. 40 proc. przedsiębiorców i managerów przewiduje, że będzie coraz gorzej, a co trzeci jest przekonany, że najgorsze za nimi i będzie coraz lepiej.

- Wydaje się, że decydujące będzie nastawienie i zachowanie zwykłych ludzi. - Branże restauracyjna i eventowa potrzebują odpowiedzialności i zdrowego rozsądku nas wszystkich, wszędzie gdzie przebywamy - w przestrzeni publicznej, w komunikacji miejskiej, urzędach, szkołach. Im bardziej nasze zachowania będą rozsądne, tym mniej będzie zachorowań - komentuje Tomasz Szczęśniak, współzałożyciel i szef serwisu Briefly.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Kakao droższe od miedzi. Zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Przemysł spożywczy
Kakao drożeje szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Wielka Brytania grozi zakazem importu polskiego drobiu z powodu salmonelli
Przemysł spożywczy
McDonald's wprowadza do oferty popularne pączki Krispy Kreme