Ale prostych recept na biznesowy sukces w obszarach wysokich technologii podczas zorganizowanego w Warszawie na początku grudnia Italian-Polish Aerospace Forum nie było.
Prezesi i menadżerowie czołowych firm znad Tybru, takich jak obronno – lotniczo – kosmiczny koncern Leonardo, obecni na konferencji uświadamiali naszym przedsiębiorcom, że do prawdziwych technologicznych osiągnięć nie ma drogi na skróty, a kompetencje buduje się przez dekady. Jednak w wielu dziedzinach takich jak produkcja śmigłowców uderzeniowych, czy rozpoznanie i łączność satelitarna już dziś możemy w nadziei na wspólne korzyści efektywnie współpracować. Kooperacja w lotnictwie byłaby wręcz czymś naturalnym, bo już teraz wspólnie działamy w skrzydlatym biznesie czy branży kosmicznej.
Niemal miliard złotych przychodów wypracowuje rocznie choćby PZL Świdnik, od 2010 roku własność Leonardo, lotniczo – zbrojeniowego giganta (12 mld euro rocznych obrotów) z Italii. Od lat z kontraktowanych we Włoszech satelitarnych materiałów radarowej i fotograficznej obserwacji udostępnianych przez spółki Telespazio ( 500 mln euro rocznych przychodów) korzysta polska armia.
Biznesowy mixer
Skąd pomysł, by tym razem skupić się na branży awiacyjnej i kosmicznej? Antonino Mafodda, Dyrektor ITA/ICE – Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich w Polsce twierdzi, że z dokładnej analizy rynku: - obserwujemy rosnące zainteresowanie poszukiwaniem nowych możliwości dwustronnej kooperacji w skrzydlatej, technologicznej branży zwłaszcza wśród mniejszych i średnich ambitnych polskich przedsiębiorstw.
To dzięki Ambasadzie Włoch, Italian Trade Agency, Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich w Polsce i przedstawicielom Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce, a także kierownictwu Włoskiej Federacji Przemysłu Lotniczego, Obronnego i Bezpieczeństwa (AIAD) warszawskie spotkanie nie kończyło się na dyskusjach, debatach i deklaracjach. Po całodziennych prezentacjach możliwości gospodarczej współpracy kilkudziesięciu polskich przedsiębiorców - dokładnie 66 - mogło porozmawiać i wymienić się pomysłami na biznes z potencjalnymi partnerami z Włoch podczas specjalnie zaaranżowanego spotkania „twarzą w twarz" w hotelu „Bellotto" w Warszawie.