Merkel One gotowy do lotów

Airbus A350, jeden z najnowocześniejszych samolotów na świecie, zasilił niemiecką rządową flotę. Nazwany został „Merkel One”, ponieważ to na jego pokładzie kanclerz Niemiec będzie latała w służbowe podróże. Operatorem maszyny będzie Luftwaffe.

Aktualizacja: 15.10.2020 19:13 Publikacja: 15.10.2020 18:18

Merkel One gotowy do lotów

Foto: Bloomberg

W rządowej flocie mają znaleźć się trzy A350, wszystkie zostaną zbazowane na lotnisku w Kolonii. Na oficjalnej uroczystości w Hamburgu, gdzie znajduje się jedna z fabryk Airbusa, maszynę odebrała minister obrony, Annegret Kramp-Karrenbauer. Wcześniej maszyna przeszła wszystkie niezbędne testy i uzyskała wojskową certyfikację.

W premierowym rejsie z Hamburga do Kolonii „Merkel One” pilotował doświadczony oblatywacz, przedstawiony jako pułkownik Jens B., który zachwycał się nowym Airbusem. — To zdecydowanie najlepsza maszyna, jaką zdarzyło mi się prowadzić. Leci szybciej, wyżej, dalej niż jakakolwiek inna i jest najnowocześniejszym i najbardziej ekonomicznym samolotem, jaki jest teraz na rynku — mówił kapitan Merkel One.

Według oficjalnych planów nowy Airbus poleci po raz pierwszy z rządową delegacją w końcu tego roku. Żeby to było możliwe, samolot ma na razie tymczasową kabinę pasażerską, która może pomieścić 132 pasażerów. Normalny liniowy A350 jest w stanie zabrać na pokład do 319 pasażerów w trzech klasach rezerwacyjnych. W niemieckiej maszynie rządowej znajduje się sala dla VIP-ów, 30 miejsc w klasie biznes i 76 z fotelami klasy ekonomicznej premium. W kolejnych maszynach konfiguracja foteli ma być zmieniona.

Nowe A350 zastąpią eksploatowane od 20 lat A340 (co dla samolotów pasażerskich nie jest jeszcze wiekiem emerytalnym), z którymi Niemcy mieli coraz większe problemy. Najbardziej znany przypadek zdarzył się 30 listopada 2018, kiedy w rejsie do Buenos Aires samolot z kanclerz Merkel na pokładzie okazał się niezgodny do lotu z powodu przegrzewania się hamulców i musiał zawrócić do Kolonii. Angela Merkel ostatecznie poleciała rejsowym samolotem Iberii.

Katalogowa cena najmniejszego Airbusa 350-800 to 280 mln dolarów. Tymczasem Niemcy na samo wykończenie kabin przeznaczyli 288 mln euro. A według nieoficjalnych informacji samoloty te dodatkowo są jeszcze wyposażone w systemy obrony przeciwrakietowej, który kosztuje 229 mln euro.

Merkel One jest wyposażony w dwa silniki, jest w stanie polecieć na odległość do 15 tysięcy kilometrów z szybkością przelotową 910 km/godz. Jego skrzydła i obudowa zbiorników na paliwo zostały zbudowane głównie z kompozytów, które mają największy udział w konstrukcji ze wszystkich dotychczas wyprodukowanych maszyn.

W rządowej flocie mają znaleźć się trzy A350, wszystkie zostaną zbazowane na lotnisku w Kolonii. Na oficjalnej uroczystości w Hamburgu, gdzie znajduje się jedna z fabryk Airbusa, maszynę odebrała minister obrony, Annegret Kramp-Karrenbauer. Wcześniej maszyna przeszła wszystkie niezbędne testy i uzyskała wojskową certyfikację.

W premierowym rejsie z Hamburga do Kolonii „Merkel One” pilotował doświadczony oblatywacz, przedstawiony jako pułkownik Jens B., który zachwycał się nowym Airbusem. — To zdecydowanie najlepsza maszyna, jaką zdarzyło mi się prowadzić. Leci szybciej, wyżej, dalej niż jakakolwiek inna i jest najnowocześniejszym i najbardziej ekonomicznym samolotem, jaki jest teraz na rynku — mówił kapitan Merkel One.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły