Francuski zakład w Łodzi obchodzi właśnie 5. rocznicę uruchomienia biura projektów i badań śmigłowcowych. W tej chwili 90 polskich inżynierów pracuje tam nad nowymi wiropłatami oraz udoskonaleniem już eksploatowanych maszyn.

Uruchomione 19 lutego 2015 r. biuro projektowania śmigłowców jednocześnie zwiększa zatrudnienie. — Jesteśmy dzisiaj jedyną w Polsce firmą zaangażowaną w projektowanie, rozwój i certyfikację nowych typów śmigłowców na rynku globalnym. W ciągu ostatnich pięciu lat nikt inny w tym kraju nie opracował, nie przetestował i nie przygotował do produkcji nowego wiropłatu — mówi Mickael Peru, wiceprezes Airbus Helicopters.

Śmigłowcowe biuro projektowe w Łodzi przygotowuje w tej chwili między innymi nowy, dwusilnikowy wielozadaniowy śmigłowiec H160, który wejdzie do eksploatacji w 2020 roku. Łódzcy inżynierowie odpowiadali także za zaprojektowanie części płatowca H160. Dostawy wersji wojskowej tej maszyny- H160M - dla francuskich sił zbrojnych zaczną się w 2026 r. Łódzki zespół prowadził również prace min. nad układami napędowymi oraz opracował i przetestował wały i przekładnie do szybkiego śmigłowca nowej generacji Racer. Komponenty te zostały wykorzystywane do budowy prototypu tej maszyny.

Polscy inżynierowie, z których niektórzy zdecydowali się już na przeprowadzkę do centrów badawczo-rozwojowych Airbusa w Niemczech i Francji byli również zaangażowani w budowę demonstratora CityAirbus. Stworzyli układ przeniesienia napędu z silników elektrycznych oraz byli odpowiedzialni za jego integrację z lokalnie zaprojektowanymi i przetestowanymi konstrukcjami wirników i kadłuba. CityAirbus odbył pierwszy lot w 2019 r. Jego testy będą kontynuowane w 2020 r.