Bez bramek na płatnych autostradach. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę

Nowelizacja zmienia dotychczasowy system poboru opłaty za przejazd autostradą.

Aktualizacja: 02.06.2021 13:19 Publikacja: 02.06.2021 12:53

Bez bramek na płatnych autostradach. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę

Foto: Adobe Stock

Przejazd odcinkami Konin–Stryków (A2) i Wrocław–Sośnica (A4) bez zatrzymywania się będzie możliwy już od 1 grudnia 2021 r. Wynika tak z podpisanego przez prezydenta Andrzeja Duda projektu noweli ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.

Dzięki nowej metodzie poboru opłat w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazdu bez zatrzymywania się, zwiększy się przepustowość państwowych autostrad. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty ograniczy zatory i poprawi komfort przejazdu.

Czytaj także:

Bez bramek na państwowych odcinkach autostrad - od kiedy i gdzie

Nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS – e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL. Wykorzystując możliwości systemu e-TOLL, zmniejszone zostaną koszty poboru opłaty za przejazd. Dziś konieczne jest zatrzymanie pojazdu w miejscu poboru opłat (MPO), pobranie biletu lub wniesienie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady.

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

- zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.

- na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL (dostarczoną przez MF i KAS), stosowne urządzenie OBU – On Board Unit lub ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd.

Do kontroli prawidłowości wnoszenia opłaty za przejazd autostradą, w tym kontroli urządzeń lub systemów wykorzystujących technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, będą uprawnieni funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, a także, przy wykonywaniu swoich ustawowych zadań, funkcjonariusze Policji.

Za niewniesienie opłaty za przejazd autostradą, w tym za kontynuację przejazdu autostradą lub jej odcinkiem po upływie daty i godziny końca okresu ważności wskazanych na bilecie autostradowym, od wnoszącego opłatę pobierana będzie opłata dodatkowa, dla samochodu osobowego, w wysokości 500 zł. Od wnoszącego opłatę pobierana będzie jedna opłata dodatkowa, niezależnie od liczby dokonanych przejazdów autostradą lub jej odcinkiem tym samym pojazdem, w trakcie jednej doby rozumianej, jako okres od godziny 0.00 do godziny 24.00 w danym dniu. Opłata dodatkowa nie zostanie pobrana, jeżeli w terminie 3 dni od dnia zakończenia przejazdu autostradą lub jej odcinkiem, zostanie wniesiona opłata za ten przejazd poprzez wykupienie biletu autostradowego.

Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wymiana prezesów sądów na Śląsku i w Zagłębiu. Nie wszędzie Bodnar dostał zgodę
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego