Blogerka Jadłonomii pozwie Biedronkę za bezprawne wykorzystanie przepisu na piernik

Marta Dymek, autorka popularnego bloga pn. Jadłonomia zapowiedziała, że nie pozostanie obojętna ws. wykorzystanie jej przepisu i pozwie spółkę Jeronimo Martins Polska (Biedronka).

Publikacja: 20.12.2019 11:17

Blogerka Jadłonomii pozwie Biedronkę za bezprawne wykorzystanie przepisu na piernik

Foto: Fotorzepa/ Marta Bogacz, Adobe Stock

Chodzi o autorską receptę na piernik pomidorowy, która zdaniem Dymek została wykorzystana bezprawnie poprzez opublikowanie w odpłatnym magazynie "Czas na Święta".

- Drodzy, w tym świątecznym czasie piszę ze smutną sprawą. W odpłatnym magazynie "Czas na Święta", firma Jeronimo Martins Polska S.A. (Biedronka) prezentuje przepis na "pomidorowy piernik". Szkoda tylko, że jak wielu z Was zauważyło i pisało do mnie w wiadomościach, przepis ten wygląda jak kopia najpopularniejszego przepisu z Jadłonomii. Główne różnice to wzbogacenie przepisu mojego autorstwa nazwami produktów promowanych i sprzedawanych przez Biedronkę. A przecież nigdy nie zgodziłam się na takie wykorzystanie mojej pracy – pisze na profilu "Jadłonomii" Marta Dymek.

Czytaj także: Przepisy kulinarne i zdjęcia potraw ze słabą ochroną w prawie autorskim

Blogerce zależało na polubownym rozwiązaniu sprawy. Jeronimo Martins jednak odmówiło wsparcia fundacji prozwierzęcej. Spółka uważa, że zarzuty stawiane przez autorkę Jadłonomii są bezpodstawne. Sprawa znajdzie finał w sądzie.

Dymek podkreśliła, że broni swoich przekonań i wyników wieloletniej pracy.

- (...) sprawą zajmie się sąd i to on będzie rozstrzygał, czy mimo tego, że pojedyncze przepisy kulinarne nie są chronione przez prawo autorskie, co wiem i rozumiem, doszło jednak do czynu nieuczciwej konkurencji i naruszenia dóbr osobistych - podkreśliła blogerka kulinarna.

Autorka przepisu nie zgadza się na dowolne korzystanie przez korporację z efektów pracy innych osób, narażanie ich wizerunku i lekceważenie propozycji ugody.

Jeronimo Martins Polska w piśmie do redakcji wirtualnemedia.pl podkreśla, że Biedronka nie jest stroną w sprawie z uwagi na to, że magazyn "Czas na Święta" przygotowywany jest  przez agencję Pola Design i to tam należy kierować roszczenia. JMP zapewnia, że zleceniobiorca jest autorem wszystkich przepisów zamieszczanych w magazynie.

Jednocześnie spółka podkreśla, że sposób przygotowania piernika pomidorowego jest powszechny w wielu krajach, a jego receptura znana jest dłużej, niż opublikowany na blogu Jadłonomii post.

Chodzi o autorską receptę na piernik pomidorowy, która zdaniem Dymek została wykorzystana bezprawnie poprzez opublikowanie w odpłatnym magazynie "Czas na Święta".

- Drodzy, w tym świątecznym czasie piszę ze smutną sprawą. W odpłatnym magazynie "Czas na Święta", firma Jeronimo Martins Polska S.A. (Biedronka) prezentuje przepis na "pomidorowy piernik". Szkoda tylko, że jak wielu z Was zauważyło i pisało do mnie w wiadomościach, przepis ten wygląda jak kopia najpopularniejszego przepisu z Jadłonomii. Główne różnice to wzbogacenie przepisu mojego autorstwa nazwami produktów promowanych i sprzedawanych przez Biedronkę. A przecież nigdy nie zgodziłam się na takie wykorzystanie mojej pracy – pisze na profilu "Jadłonomii" Marta Dymek.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów