Konkurs na dyrektora instytucji kultury – nowe zasady

Od 19 kwietnia obowiązują nowe wymagania dotyczące obligatoryjnego konkursu i komisji konkursowej. Organizator nieobowiązkowego konkursu sam ustali procedurę.

Publikacja: 23.04.2019 06:00

Konkurs na dyrektora instytucji kultury – nowe zasady

Foto: Fotorzepa

Modyfikacje wynikają z ustawy z 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej nowelizacja). Po jej wejściu w życie (19 kwietnia 2019 r.) - tak jak dotychczas - konkursy na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury będą przeprowadzane:

- obligatoryjnie w samorządowych instytucjach kultury, których wykaz, w drodze rozporządzenia, określa minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (można wystąpić do niego o zgodę na powołanie dyrektora bez konkursu) oraz

- fakultatywnie w pozostałych samorządowych i państwowych instytucjach kultury.

Nowe wymagania dotyczą obligatoryjnych konkursów. Organizatorzy instytucji kultury, na których nie ciąży obowiązek przeprowadzenia konkursu, będą mogli samodzielnie ustalić procedurę konkursową, jeżeli podejmą decyzję o konkursie.

Czytaj też:

Czy musi być konkurs na stanowisko dyrektora gminnego domu kultury

Zasady zatrudniania dyrektora w instytucjach kultury

Treść ogłoszenia o konkursie

Jeśli istnieje obowiązek wyłonienia kandydata w drodze konkursu, organizator przed jego ogłoszeniem będzie musiał podać do publicznej wiadomości informację o zamiarze ogłoszenia konkursu, przy czym ustalono minimalną treść tego ogłoszenia. Uwzględniając formę organizacyjno-prawną, zakres działalności i aktualną sytuację instytucji kultury, w ogłoszeniu trzeba będzie podać m.in.:

- opis kwalifikacji wymaganych od kandydata na dyrektora,

- określenie umiejętności i kompetencji, jakie ma posiadać kandydat oraz zadań, jakie będzie realizować dyrektor w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju danej instytucji,

- wymóg złożenia przez osoby przystępujące do konkursu programu realizacji zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju instytucji kultury,

- informację o sposobie udostępnienia przez organizatora dokumentów i informacji dotyczących warunków organizacyjno-finansowych funkcjonowania danej instytucji kultury,

- miejsce i termin złożenia ofert, nie krótszy niż 30 dni od dnia podania do publicznej wiadomości ogłoszenia o konkursie oraz

- termin rozpatrzenia złożonych ofert.

Komisja konkursowa

Organizator obligatoryjnego konkursu powoła komisję konkursową, której zadania określono w ustawie. Komisja ta będzie:

- ustalać szczegółowe kryteria oceny uczestników konkursu, uwzględniając treść ogłoszenia o konkursie oraz

- przeprowadzać postępowanie konkursowe, a w tym: ustalać spełnienie warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie przez jego uczestników lub stwierdzać uchybienia bądź braki w złożonych ofertach, przeprowadzać rozmowy z uczestnikami, rozstrzygać konkurs, sporządzać z niego protokół końcowy i przekazywać organizatorowi wyniki konkursu wraz z jego dokumentacją.

Członkiem komisji konkursowej nie będzie mogła być osoba:

- przystępująca do konkursu bądź

- w stosunku do której osoba przystępująca do konkursu jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym w linii prostej (np. synem, żoną syna), krewnym lub powinowatym w linii bocznej do II stopnia włącznie (np. siostrą, mężem siostry) lub pozostaje w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to powodować uzasadnione wątpliwości co do jej obiektywizmu lub bezstronności.

Członek komisji konkursowej, po zapoznaniu się z ofertami, będzie musiał złożyć organizatorowi oświadczenie, że nie zachodzą wobec niego okoliczności wyłączające jego udział w komisji.

Ustalono sposób postępowania w sytuacji, gdy w ofercie zawierającej wszystkie informacje i dokumenty określone w ogłoszeniu o konkursie komisja stwierdzi uchybienia lub braki, w szczególności dotyczące braku podpisu lub braku oznaczenia stron dokumentów. W takim przypadku komisja wyznaczy osobie, która złożyła ofertę, termin nie krótszy niż 3 dni robocze na usunięcie uchybień lub uzupełnienie braków, pod rygorem odrzucenia oferty. Konkurs pozostanie nierozstrzygnięty w razie stwierdzenia przez komisję, że żadna oferta nie spełnia warunków określonych w ogłoszeniu o konkursie lub że żaden z uczestników dopuszczonych do udziału w konkursie nie spełnia kryteriów oceny ustalonych przez komisję. W razie nierozstrzygnięcia konkursu albo jeżeli kandydat wyłoniony w tym konkursie nie zostanie powołany na stanowisko dyrektora instytucji kultury, organizator niezwłocznie ogłosi kolejny konkurs, chyba że wystąpi do ministra o zgodę na powołanie dyrektora bez konkursu.

WAŻNE:

Do konkursów na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury ogłoszonych i niezakończonych przed 19 kwietnia 2019 r. mają zastosowanie dotychczasowe przepisy.

podstawa prawna: art. 1, 2 i 4 ustawy z 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (DzU z 2019 r. poz. 115)

podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 30 lipca 2015 r. w sprawie wykazu samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu (DzU z 2015 r. poz. 1298)

Modyfikacje wynikają z ustawy z 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej nowelizacja). Po jej wejściu w życie (19 kwietnia 2019 r.) - tak jak dotychczas - konkursy na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury będą przeprowadzane:

- obligatoryjnie w samorządowych instytucjach kultury, których wykaz, w drodze rozporządzenia, określa minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (można wystąpić do niego o zgodę na powołanie dyrektora bez konkursu) oraz

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara