- Przewodniczący rady gminy ma wątpliwości, czy w razie niezłożenia przez radnego oświadczenia majątkowego w terminie będzie można wysłać mu wezwanie do złożenia tego oświadczenia pocztą. Czy w przypadku, gdy wezwanie odbierze np. dorosły domownik adresata bądź gdy przesyłka zostanie dwukrotnie awizowana, ale adresat nie odbierze jej na poczcie, będzie można uznać, że wezwanie zostało skutecznie dostarczone?
Czyta także: Baza Oświadczeń Majątkowych z łatwym dostępem
W orzecznictwie wyrażany jest pogląd, że należy udzielić twierdzącej odpowiedzi na to pytanie. Zgodnie z art. 24h ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) radny musi złożyć oświadczenie majątkowe, według stanu na 31 grudnia poprzedniego roku, do 30 kwietnia. Radny składa to oświadczenie przewodniczącemu rady gminy. Jeżeli nie zrobi tego do 30 kwietnia, przewodniczący rady gminy - w ciągu 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania tego terminu - wezwie radnego do niezwłocznego złożenia oświadczenia, wyznaczając mu na to dodatkowy 14-dniowy termin. Termin ten liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania (art. 24h ust. 5a u.s.g.). Niezłożenie przez radnego oświadczenia majątkowego mimo upływu tego dodatkowego terminu spowoduje wygaśnięcie jego mandatu (por. art. 24k ust. 1 pkt 1 u.s.g.). Stwierdzi to rada gminy, w drodze uchwały, w terminie miesiąca od dnia wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Przed podjęciem uchwały o wygaśnięciu trzeba umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
W przepisach u.s.g. nie określono na czym polega „skuteczność dostarczenia wezwania" do złożenia oświadczenia majątkowego ani nie wskazano na odpowiednie stosowanie w tym zakresie innych aktów prawnych. W orzecznictwie podkreśla się, że „skuteczne dostarczenie wezwania" związane jest z dotarciem korespondencji do adresata w taki sposób, aby mógł zapoznać się z jej treścią (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 24 kwietnia 2018 r., sygn. II SA/Bd 56/18, LEX nr 2592381).
W wyroku WSA w Opolu z 28 stycznia 2016 r. (sygn. II SA/Op 573/15, LEX nr 1998798) podkreślono, że skuteczne dostarczenie wezwania wiąże się z faktycznym i rzeczywistym dotarciem pisma do adresata, który posiada realną, a nie hipotetyczną możliwość zapoznania się z jego treścią. Podnosi się jednak także, że skoro w u.s.g. tylko zrębowo unormowano procedurę składania oświadczeń majątkowych przez radnych, wskazując jedynie termin, od którego liczy się skuteczne dostarczenie wezwania, to należy przyjąć, na zasadzie analogii, że do tej procedury mają zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) o doręczeniach (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 grudnia 2015 r., sygn. II OSK 2420/15, LEX nr 2000015).