fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Opinie

Rola pośredników będzie rosła

shutterstock
Sektor pośrednictwa finansowego dynamicznie się rozwija, a podmioty zajmujące się pomocą w zaciąganiu kredytów odnotowują wzrost sprzedaży. Opinie klientów wskazują na to, że pomoc profesjonalnych pośredników jest potrzebna – według ostatnich badań TNS Polska uważa tak aż 85 proc. osób zamierzających zaciągnąć kredyt.

Pomoc pośrednika finansowego jest doceniana przez szukające kredytów gospodarstwa domowe, a także firmy z segmentu MSP, które potrzebują finansowania. Z danych publikowanych przez Związek Firm Pośrednictwa Finansowego wynika, że w II kwartale 2018 r. firmy należące do ZFPF zanotowały kolejny rekord sprzedaży. Eksperci ZFPF pośredniczyli w udzieleniu kredytów hipotecznych o łącznej wartości ponad 6,1 mld zł – to aż o 35 proc. więcej niż przed rokiem. Natomiast aż o 43 proc. wzrosła wartość sprzedanych przez pośredników kredytów gotówkowych. W przypadku produktów firmowych ten wzrost wyniósł 16 proc. To jednak nie tylko efekt wzrostu popytu na kredyty wśród klientów. Istotnym czynnikiem jest nieustannie wsparcie ekspertów finansowych, bo mają oni wiedzę nie tylko o tym, gdzie znaleźć najlepsze oferty, ale także, w których instytucjach uzyskanie finansowania przebiega najsprawniej.

Dlatego kluczowe powinno być zwiększanie roli profesjonalnego doradztwa finansowego jako odpowiedź na brak wystarczającej wiedzy i czasu wśród konsumentów do samodzielnego zarządzania finansami osobistymi. Dobry pośrednik finansowy doskonale zna oferty banków oraz firm z sektora finansowego, dzięki czemu jest w stanie skutecznie wesprzeć klienta przy wyborze właściwego kredytu czy produktu.

Porównanie rynku detalicznego w Polsce z rynkami w rozwiniętych krajach UE wskazuje na możliwości i potencjał wzrostu zarówno w obszarze kredytów konsumpcyjnych, jak i hipotecznych. Z danych Europejskiego Banku Centralnego wynika, że w przypadku Polski poziom zadłużenia hipotecznego względem PKB wynosi ok. 20 proc., a średnia dla UE to ponad 40 proc. W przypadku kredytów konsumpcyjnych średnie zadłużenie mieszkańca wynosi w Polsce blisko 800 euro, a w UE blisko 1700 euro.

Pomimo delikatnego zacieśniania polityki kredytowej przez banki popyt na kredyt i tak bardzo dynamicznie rośnie. Może to wynikać z faktu szybko rosnących cen mieszkań. Jak wynika z danych BIK, we wrześniu 2018 r. Polacy zgłosili o prawie 24 proc. wyższy popyt na kredyty mieszkaniowe niż we wrześniu 2017 r. Skłonność do zaciągania kredytów hipotecznych jest też wyższa w związku z faktem, że Polacy bardzo pozytywnie patrzą dziś w przyszłość, bo w ich portfelach jest po prostu coraz więcej pieniędzy – wg statystyk GUS w ciągu trzech ostatnich lat wynagrodzenia wzrosły o około 20 proc., a zatrudnienie o 10 proc.

Jest jeszcze jeden niezwykle ważny element, który będzie wpływał na sytuację w sektorze finansowym – zmniejszająca się liczba ludności oraz starzejące się społeczeństwa. Jednocześnie warto zauważyć, że na rynek usług finansowych wchodzą młode generacje obywateli, którzy mają inne systemy wartości, stosunek do pracy, inne narzędzia komunikacji oraz modele podejmowania decyzji finansowych niż poprzednie pokolenia. To dlatego pośrednicy finansowi będą musieli dostosować swoje modele biznesowe do potrzeb obecnych i przyszłych emerytów, a także do oczekiwań pokolenia Y (tzw. millenialsów). Wciąż będzie dominował tradycyjny model z udziałem doradcy i wizytami w placówkach, ale w nieodległej przyszłości (dwa–trzy lata) najprostsze produkty kredytowe i finansowe będą oferowane i sprzedawane w kanałach zdalnych, a łącznie ok. 20 proc. sprzedaży powinno odbywać się online. A zatem postęp cyfryzacji czy digitalizacji usług finansowych będzie coraz większy. W tym obszarze pośrednicy finansowi będą konkurować z fintechami, czyli stosunkowo nowymi firmami działającymi w obszarze nowoczesnych technologii.

Joanna Tomicka-Zawora, prezes Open Finance i Home Broker

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA