Nowe horyzonty w zmiennym świecie

Cieszy nas, że na międzynarodowe rynki wychodzą nie tylko największe polskie przedsiębiorstwa. Coraz częściej sukcesy odnoszą też firmy średnie, często rodzinne.

Publikacja: 14.10.2018 21:00

Nowe horyzonty w zmiennym świecie

Foto: Fotolia

Żyjemy w coraz szybciej zmieniającej się rzeczywistości. Mimo to rynki i działający na nich przedsiębiorcy powinni skupiać się nie tylko na ryzyku związanym ze zmiennością, ale również umieć identyfikować szanse na rozwój i wzrost. Rysują się bowiem przed nami nowe horyzonty dające możliwość ekspansji gospodarczej na nowych rynkach, czy to w Europie Środkowo-Wschodniej, czy też po przeciwnej stronie globu – w Azji. Okazją do ekspansji mogą być nowe regionalne i globalne łańcuchy dostaw powstające między innymi w wyniku konfliktów handlowych czy też nowe technologie, które wspierają rozwój nowych kanałów dystrybucji.

Wspólna podróż

W ciągu 28 lat w Polsce dokonała się głęboka transformacja ekonomiczna. W tym czasie PKB urósł ponad osiem razy, a wzrost napędzały ze zmiennym natężeniem trzy silniki: konsumpcja, eksport i inwestycje. Po rozpoczęciu politycznej i ekonomicznej transformacji na początku lat 90. sektor prywatny rozwija się dynamicznie. Coraz większa liczba polskich firm wychodzi na rynki zagraniczne i rozpoczyna działalność w skali międzynarodowej. Cieszy też fakt, że polskie przedsiębiorstwa stają się kluczowymi graczami w najważniejszych globalnych łańcuchach dostaw. Z dumą obserwujemy, jak przejmują zagraniczne marki w innych krajach.

Od początku polskiej transformacji gospodarczej HSBC było na polskim rynku aktywnym partnerem, zaangażowanym w kolejne milowe etapy tego gospodarczego szlaku przemian. Jako Grupa HSBC, która obecna jest dziś w 67 krajach na całym świecie, wspieraliśmy zarówno firmy, jak i klientów instytucjonalnych nad Wisłą w realizacji ich strategii rozwoju i w wykorzystywaniu możliwości biznesowych, zarówno na miejscu, jak i za granicą.

Wsparcie rozwoju firm

By się rozwijać, firmy potrzebują często silnego, międzynarodowego partnera, który z jednej strony ułatwi im wykorzystywanie potencjału zagranicznych rynków, jednocześnie pomagając w skutecznym zarządzaniu ryzykiem związanym z taką ekspansją. Przykładowo: polska spółka modowa LPP, lider w Europie Środkowo-Wschodniej, dąży do stworzenia silnej międzynarodowej marki i zbudowania mocnej pozycji w Europie Zachodniej, a jednocześnie ma globalne podejście do zarządzania łańcuchami dostaw. Bank HSBC pomógł tej gdańskiej firmie w stworzeniu międzynarodowej platformy finansowania dostawców w Azji i otwarciu ich flagowego salonu w Londynie przy Oxford Street. Tym samym wspomógł ekspansję polskiego czempiona zarówno po stronie stronie dostaw, jak i sprzedaży.

Innym przykładem może być krakowska Telefonika Kable, kolejny polski mistrz międzynarodowej ekspansji. Pomogliśmy tej spółce sfinansować przejęcie brytyjskiej firmy JDR. Transakcja umocniła pozycję Telefoniki w międzynarodowym segmencie kabli podmorskich, w którym JDR jest ekspertem. Gdy KGHM poszukiwał globalnych rozwiązań zarządzania płynnością, przedstawiliśmy mu nasze rozwiązania i ułatwiliśmy zarządzanie płynnością pomiędzy podmiotami Grupy w Polsce, Kanadzie i USA.

Bardzo cieszy nas, że nie tylko największe polskie przedsiębiorstwa, tzw. narodowi czempioni, wychodzą na międzynarodowe rynki handlowe i uczestniczą w transgranicznych fuzjach i przejęciach. Coraz częściej sukcesy odnoszą także średnie, często rodzinne, polskie firmy, przejmujące międzynarodowe marki, a w niektórych przypadkach nawet zagranicznych konkurentów. Te szybko rosnące średniej wielkości firmy, często nieznane szerszej publiczności, nazywamy „ukrytymi czempionami" internacjonalizacji polskiej gospodarki. Wspieramy coraz więcej takich pionierów w ich ekspansji. Widzimy naszą rolę w umożliwianiu im dostępu do finansowania i ograniczaniu ryzyka, by pomóc w budowie konkurencyjności i w skutecznym działaniu na rynkach zagranicznych.

Wraz ze wzrostem znaczenia i atrakcyjności Polski wkraczało doń coraz więcej globalnych firm. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne rosną dynamicznie w dwucyfrowym tempie. To zarówno duże międzynarodowe korporacje z dobrze rozpoznawalnymi markami, jak i średniej wielkości firmy z krajów ASEAN (Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej), USA, jak i z europejskich sąsiadów Polski. Szybko rosnąca grupa międzynarodowych korporacji i średnich firm to nasi klienci na kluczowych rynkach świata. Dzięki lokalnej wiedzy i doświadczeniu jesteśmy w stanie wesprzeć ich w rozwoju działalności w Polsce – tak jak robimy to dla polskich firm za granicą.

Polska pionierem

Coraz częstsza internacjonalizacja działalności jest nie tylko domeną sektora prywatnego, ale także instytucji sektora publicznego. Rzeczpospolita Polska korzysta z międzynarodowych rynków kapitałowych poprzez emisję długu. Ministerstwo Finansów przeprowadziło w ostatnich latach wiele przełomowych transakcji na międzynarodowych rynkach kapitałowych, takich jak emisja obligacji w juanach (tzw. panda bonds), skierowana do chińskich inwestorów, a także zielone obligacje – instrument rynku dłużnego budzący rosnące zainteresowanie inwestorów dbających o środowisko naturalne. HSBC był odpowiedzialny za pomoc emitentowi w przygotowaniu obu emisji i był jednym z globalnych ich aranżerów. Dzięki nim Skarb Państwa mógł dotrzeć do nowych grup inwestorów globalnych, pozycjonując Polskę na międzynarodowych rynkach finansowych w roli pierwszego w Europie emitenta tych innowacyjnych instrumentów finansowych.

Nowe korytarze handlowe

Cały region Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) przechodzi przez okres szybkiej ekspansji gospodarczej, przy wskaźnikach wzrostu PKB znacznie przekraczających 3 proc. Warszawa odgrywa coraz ważniejszą rolę jako centrum finansowe i handlowe regionu. Chiny, druga co do wielkości gospodarka świata, uznały region CEE za jednego z najszybciej rozwijających się partnerów handlowych Azji i głównego beneficjenta przyszłych chińskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Chińska inicjatywa budowy „nowego szlaku jedwabnego" to tylko jeden z przykładów nowych możliwości gospodarczych dla Polski i regionu.

Bank HSBC jest gotów wspierać polskie firmy w rozwoju zarówno korytarza handlowego, jak i napływie inwestycji z Azji, w tym z Chin. Aby pomóc naszym klientom wykorzystać pojawiające się możliwości korytarza Polska – Europa Środkowo-Wschodnia – Chiny, stworzyliśmy niedawno w Warszawie nowe biuro CEE-China Desk. Nasze starania zostały w 2017 r. docenione przez redakcję AsiaMoney, która przyznała HSBC tytuł Najlepszego Banku dla Inwestycji BRI w Europie Środkowo-Wschodniej.

Warto również zwrócić uwagę, że coraz większa liczba polskich przedsiębiorstw inwestuje na bliższych geograficznie rynkach Europy Środkowo-Wschodniej w moce produkcyjne oraz sieci dystrybutorów i dostawców. Aby pomóc zarówno polskim, jak i zagranicznym klientom w efektywnym rozszerzaniu skali ich działalności w CEE, budujemy na pozytywnych doświadczeniach CEE China Desk platformę usług bankowych obejmującą kluczowe rynki tego regionu. Operacje wspierające klientów HSBC w ich ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej są koordynowane przez nasz zespół bankowy w Polsce.

W HSBC z nadzieją zapatrujemy się na przyszłość polskiej gospodarki. Zgodnie ze strategią nakreśloną przez niedawno powołanego prezesa Grupy HSBC Polska jest jednym z ważnych rynków międzynarodowej sieci HSBC. Nasze pozycjonowanie w Polsce będzie nadal koncentrować się na wspieraniu zarówno lokalnych, jak i zagranicznych klientów w realizacji ich międzynarodowych planów.

Odzwierciedlając te strategiczne priorytety, nasza działalność bankowa w Polsce jest w pełni ukierunkowana na potrzeby polskich oraz międzynarodowych klientów korporacyjnych i instytucjonalnych. HSBC Bank Polska świadczy obecnie usługi dla blisko 1000 takich podmiotów. Nasz zespół bankowy jest obecny w najważniejszych ośrodkach gospodarczych Polski: w Warszawie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu i Krakowie.

Centrum usług rośnie

Grupa HSBC prowadzi też globalne centrum usług w Krakowie, zatrudniając ok. 2800 pracowników i świadcząc wysokiej klasy usługi nie tylko dla banku w Polsce, ale także dla innych podmiotów HSBC z 26 rynków całego świata. Kraków staje się kluczowym ośrodkiem dla naszej Grupy, czego przykładem może być chociażby niedawne uruchomienie tam globalnego centrum cyberbezpieczeństwa HSBC.

Patrząc w przyszłość – ważne jest, abyśmy prowadzili naszą działalność w sposób, który wzmacnia naszą ogólnoeuropejską ofertę dla klientów banku. To szczególnie ważne w okresie zmian regulacyjnych i politycznych w Europie (po brexicie i nie tylko). Aby to osiągnąć, Grupa HSBC wprowadza zmiany w swoim transgranicznym modelu bankowym w Europie, dostosowując strukturę podmiotów prawnych niektórych europejskich oddziałów i spółek zależnych. W ich efekcie 1 sierpnia 2018 r. HSBC Bank Polska stał się spółką bezpośrednio zależną od HSBC France.

Wierzymy w dalsze umacnianie pozycji HSBC na szybko rozwijającym się rynku polskim. Chcemy w pełni wykorzystać siłę naszej globalnej marki, skalę globalnych operacji oraz międzynarodowy bilans, aby skutecznie wspierać naszych klientów w Polsce w realizowaniu ich strategii rozwoju, czy to na rynku polskim, czy też na rynkach całego świata. ©?

Christopher P. Davies jest CEO International w HSBC Bank plc, odpowiada za rynki europejskie w tym Polskę

Michał H. Mrożek, jest prezesem HSBC Bank Polska

Żyjemy w coraz szybciej zmieniającej się rzeczywistości. Mimo to rynki i działający na nich przedsiębiorcy powinni skupiać się nie tylko na ryzyku związanym ze zmiennością, ale również umieć identyfikować szanse na rozwój i wzrost. Rysują się bowiem przed nami nowe horyzonty dające możliwość ekspansji gospodarczej na nowych rynkach, czy to w Europie Środkowo-Wschodniej, czy też po przeciwnej stronie globu – w Azji. Okazją do ekspansji mogą być nowe regionalne i globalne łańcuchy dostaw powstające między innymi w wyniku konfliktów handlowych czy też nowe technologie, które wspierają rozwój nowych kanałów dystrybucji.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację