Żyjemy w coraz szybciej zmieniającej się rzeczywistości. Mimo to rynki i działający na nich przedsiębiorcy powinni skupiać się nie tylko na ryzyku związanym ze zmiennością, ale również umieć identyfikować szanse na rozwój i wzrost. Rysują się bowiem przed nami nowe horyzonty dające możliwość ekspansji gospodarczej na nowych rynkach, czy to w Europie Środkowo-Wschodniej, czy też po przeciwnej stronie globu – w Azji. Okazją do ekspansji mogą być nowe regionalne i globalne łańcuchy dostaw powstające między innymi w wyniku konfliktów handlowych czy też nowe technologie, które wspierają rozwój nowych kanałów dystrybucji.
Wspólna podróż
W ciągu 28 lat w Polsce dokonała się głęboka transformacja ekonomiczna. W tym czasie PKB urósł ponad osiem razy, a wzrost napędzały ze zmiennym natężeniem trzy silniki: konsumpcja, eksport i inwestycje. Po rozpoczęciu politycznej i ekonomicznej transformacji na początku lat 90. sektor prywatny rozwija się dynamicznie. Coraz większa liczba polskich firm wychodzi na rynki zagraniczne i rozpoczyna działalność w skali międzynarodowej. Cieszy też fakt, że polskie przedsiębiorstwa stają się kluczowymi graczami w najważniejszych globalnych łańcuchach dostaw. Z dumą obserwujemy, jak przejmują zagraniczne marki w innych krajach.
Od początku polskiej transformacji gospodarczej HSBC było na polskim rynku aktywnym partnerem, zaangażowanym w kolejne milowe etapy tego gospodarczego szlaku przemian. Jako Grupa HSBC, która obecna jest dziś w 67 krajach na całym świecie, wspieraliśmy zarówno firmy, jak i klientów instytucjonalnych nad Wisłą w realizacji ich strategii rozwoju i w wykorzystywaniu możliwości biznesowych, zarówno na miejscu, jak i za granicą.
Wsparcie rozwoju firm
By się rozwijać, firmy potrzebują często silnego, międzynarodowego partnera, który z jednej strony ułatwi im wykorzystywanie potencjału zagranicznych rynków, jednocześnie pomagając w skutecznym zarządzaniu ryzykiem związanym z taką ekspansją. Przykładowo: polska spółka modowa LPP, lider w Europie Środkowo-Wschodniej, dąży do stworzenia silnej międzynarodowej marki i zbudowania mocnej pozycji w Europie Zachodniej, a jednocześnie ma globalne podejście do zarządzania łańcuchami dostaw. Bank HSBC pomógł tej gdańskiej firmie w stworzeniu międzynarodowej platformy finansowania dostawców w Azji i otwarciu ich flagowego salonu w Londynie przy Oxford Street. Tym samym wspomógł ekspansję polskiego czempiona zarówno po stronie stronie dostaw, jak i sprzedaży.
Innym przykładem może być krakowska Telefonika Kable, kolejny polski mistrz międzynarodowej ekspansji. Pomogliśmy tej spółce sfinansować przejęcie brytyjskiej firmy JDR. Transakcja umocniła pozycję Telefoniki w międzynarodowym segmencie kabli podmorskich, w którym JDR jest ekspertem. Gdy KGHM poszukiwał globalnych rozwiązań zarządzania płynnością, przedstawiliśmy mu nasze rozwiązania i ułatwiliśmy zarządzanie płynnością pomiędzy podmiotami Grupy w Polsce, Kanadzie i USA.