Od jakiegoś czasu są znane w środowisku, egzystują w świadomości księgowych, ale na korzystanie z nich mogły sobie pozwolić duże firmy. Z upływem czasu takie rozwiązania technologiczne stają się coraz tańsze, a więc łatwiej dostępne i powszechniej wykorzystywane.

Sam komputer i program księgowy, który pozwala na wprowadzanie dokumentów, analizowanie zapisów i obrotów na kontach czy sporządzanie odpowiednich zestawień i wydruków to już za mało, aby biuro rachunkowe było konkurencyjne. Klienci są coraz bardziej wymagający, a technologia nie zwalnia. Skutkiem tego jest rozwijanie funkcjonalności systemów księgowych i mechanizmy IT, które przekładają się na zupełnie inną jakość pracy operacyjnej księgowych i komunikację biura z klientem, niż kilka czy kilkanaście lat temu.

Ewidencja nie jest podstawowym zadaniem księgowości. Ale zabiera najwięcej czasu. Dlatego przydatne są narzędzia, które nie tylko usprawniają wprowadzanie dokumentów, ale ułatwią przepływ i dostępność wynikających z nich danych. Chodzi na przykład o pracę na dokumentach w formie zdigitalizowanej czy możliwość „zaciągnięcia" do systemu księgowego danych np. z excela. Instalowanie programu w chmurze sprawia, że nie trzeba przygotowywać raportów i wysyłać ich klientowi biura mailem. Może on mieć dostęp do danych w dowolnym czasie przez specjalny pulpit czy platformę. Ten sposób komunikacji staje się naturalną funkcjonalnością systemu księgowego.

Jak poprawić efektywność? Start może być trudny ze względu na początkowe skonfigurowanie parametrów oprogramowania. Ale warto przejść przez ten etap, aby później czerpać niewątpliwe korzyści. Na przykład za pomocą zdalnego pulpitu aktywnie prowadzić swoje biuro rachunkowe także w wakacje. Tyle tylko, że nie z biura w centrum miasta, a na przykład z chaty na Mazurach.