Rząd podjął decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, ustanawiając pełnomocnika ds. CPK i przyjmując specustawę. Warto przypomnieć, że inwestycja – o wartości wstępnie ocenianej na 35 mld zł – nie została poprzedzona żadnym głębszym studium opłacalności. Nie uwzględnia możliwości obsłużenia rosnącego ruchu lotniczego przez stworzenie duopolu lotnisk Okęcie i Modlin, gdzie przy stosunkowo skromnych nakładach ok. 2 mld zł można by obsłużyć ruch pasażerski na poziomie 35–40 mln pasażerów rocznie.
Na razie megalomania zwycięża i rząd podejmuje działania zmierzające do budowy molocha mającego obsłużyć na początek (w latach 2027–2028) 45 mln pasażerów, a później nawet 100 mln. Ma powstać nie tylko lotnisko, ale też całe zaplecze biurowo-hotelowe. Port ma zostać połączony koleją tak z Warszawą, jak i innymi głównymi miastami w Polsce. O negatywnym wpływie CPK na Okęcie, Modlin i inne regionalne i rozwijające się w szybkim tempie lotniska w planach rządu nie ma ani słowa.
Pytania bez odpowiedzi
Dla mieszkańców gmin Baranów, Teresin i Wiskitki, na których terenach ma powstać lotnisko o obszarze 3 tys. ha, najważniejszą kwestią jest wysokość „odszkodowań" za grunty, które będą wywłaszczone pod lotnisko – tak tereny rolne, jak i zabudowania mieszkalne, zabudowania produkcyjne, usługowe itd. Dla dużej części mieszkańców może to oznaczać przesiedlenie poza miejsca, gdzie się urodzili, wychowali i pracowali.
Burzliwe spotkania z pełnomocnikiem rządu ds. CPK i zadawane mu pytania to dowód, że wysokość odszkodowań będzie kluczowa. Mieszkańcy jednak odpowiedzi na ten temat nie otrzymali. Mówi się o odszkodowaniach na poziomie 15–20 zł za metr kwadratowy (ziemi rolnej?), ale i 50 zł, odwołując się do wysokości odszkodowań przy budowie autostrady przebiegającej przez gminę Wiskitki. Biorąc powyższe ceny pod uwagę, orientacyjny koszt odszkodowań mieściłby się w przedziale między 300–450 mln a 1,5 mld zł za 3 tys. ha wywłaszczanego terenu.
Wycena wartości nieruchomości, które niezbędne byłyby dla budowy CPK, opiera się dzisiaj na wytycznych zawartych w ustawie o gospodarce nieruchomościami z 21 sierpnia 1997 r. (z późniejszymi zmianami), która przewiduje m.in. w art. 6 wydzielanie gruntów pod lotniska (i otaczającą infrastrukturę), a w artykułach 128, 131 oraz od 149 do 173 określa obowiązek wywłaszczenia na cele publiczne za odszkodowaniem opartym na „wartości rynkowej nieruchomości".