Ustawa ochroni krajobraz przed dzikimi reklamami

Walka z dziką reklamą będzie nadal możliwa po likwidacji przepisów o uchwałach krajobrazowych – zapewnia resort inwestycji i rozwoju.

Publikacja: 09.08.2019 07:43

Ustawa ochroni krajobraz przed dzikimi reklamami

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju nie zamierza likwidować zasad ochrony krajobrazu przed nadmiarem reklam, a jedynie planuje je zmienić – wynika z odpowiedzi na interpelację poselską. Posłanka Małgorzata Chmiel zwróciła w niej uwagę na projekt nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (jest w prekonsultacjach społecznych), który zdaniem posłanki utrudni gminom uporządkowanie chaosu reklamowego.

Czytaj także: Sąd o uchwale krajobrazowej: samo ograniczenie swobody lokowania reklam to za mało

Projekt wprowadza nowe rodzaje dokumentów planistycznych: plany przeznaczenia i zabudowy. Pierwszy będzie miał charakter ogólny i obejmie teren całej gminy, drugi zaś (czyli zabudowy) sprecyzuje ustalenia planu przeznaczenia. Ten ostatni zastąpi studium, a plan zabudowy – miejscowe plany.

Projekt przewiduje, że standardy urbanistyczne (te z ustawy) będą obowiązywały na terenach, dla których nie opracowano planu zabudowy. Gdyby zmiany weszły w życie w proponowanej formie, to regulacja reklam znowu będzie się odbywać w sposób rozproszony – albo na podstawie standardów urbanistycznych, albo planów zabudowy, które zastąpią miejscowe plany. Nowe przepisy likwidują zarówno obowiązek dostosowania do przepisów istniejących reklam, jak i kary za ich nieprzestrzeganie. Wszelkie ograniczenia sposobu sytuowania reklam w przyszłości wywoływać będą obowiązek odszkodowawczy gminy. To gwarancja utrwalania obecnego stanu chaosu reklamowego.

W odpowiedzi na interpelację wiceminister rozwoju Waldemar Buda wyjaśnił, że problematykę sytuowania reklam gminy będą mogły uregulować w planie zabudowy terenów gminy albo w gminnych standardach urbanistycznych. W nowej ustawie nie likwiduje się sankcji finansowych za naruszenie przepisów z zakresu zasad i warunków sytuowania reklam.

Wiceminister Buda przypomniał, że obowiązujące dziś przepisy o uchwałach krajobrazowych również budzą kontrowersje i wątpliwości interpretacyjne. W tej sprawie wpłynął nawet wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z konstytucją. Jego autorem są sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Według niego należy z dużą ostrożnością podchodzić do bezrefleksyjnego przenoszenia ich do nowego systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju nie zamierza likwidować zasad ochrony krajobrazu przed nadmiarem reklam, a jedynie planuje je zmienić – wynika z odpowiedzi na interpelację poselską. Posłanka Małgorzata Chmiel zwróciła w niej uwagę na projekt nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (jest w prekonsultacjach społecznych), który zdaniem posłanki utrudni gminom uporządkowanie chaosu reklamowego.

Czytaj także: Sąd o uchwale krajobrazowej: samo ograniczenie swobody lokowania reklam to za mało

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP