Daimler odczuł skutki wojny handlowej

Niemiecki producent aut segmentu premium osiągnął w 2018 r. gorsze wyniki finansowe z powodu wojny handlowej USA-Chiny i większych kosztów nowych technologii, mimo rekordowej sprzedaży, zapowiedział zmniejszenie dywidendy i rozszerzenie współpracy z chińską Geely

Publikacja: 06.02.2019 17:46

Daimler odczuł skutki wojny handlowej

Foto: Bloomberg

Daimler podał o zmniejszeniu w 2018 r. zysku netto do 7,6 mld euro z 10,6 mld rok wcześniej, ale wtedy zyskał jednorazowo miliard na reformie podatkowej w Stanach. Zysk operacyjny EBIT też zmalał do 11,1 mld z 14,3 mld, a zysk na akcję do 6,78 euro z 9,61 euro. Grupa ze Stuttgartu zwiększyła obroty o 2 proc. do 167,4 mld euro. i sprzedaż pojazdów o 2,4 proc. do 3,4 mln sztuk zachowując prymat na świecie trzeci kolejny rok.

Szczególnie niekorzystny był IV kwartał, bo rentowność operacyjny działu Mercedes-Benz Cars zmalała do 7,3 z 9,5 proc. rok wcześniej powodując spadek zysku operacyjnego o 22 proc. do 2,67 mld euro, podczas gdy analitycy zakradali 2,92 mld. W kwartale sprzedaż aut wzrosła o 4 proc., ale wyższe cła w Chinach na samochody ze Stanów i problemy z dostawą diesli zaciążyły na popycie i na cenach.

Daimler ogłosił w związku z tym zmniejszenie dywidendy z 3,65 do 3,25 euro.

- Ta firma musi pilnie podjąć działania zwiększające efektywność, bo na razie rentowność działów samochodów osobowych i ciężarowych Mercedesa zostaje w tyle za konkurentami - powiedział agencji Reutera Arndt Ellinghorst z Evercore ISI.

Daimler podał, że już pracuje nad kontr posunięciami mającymi zwiększyć zysk, ale nie ujawnił szczegółów ewentualnych cięć kosztów, bo nadal pracuje nad tym. W 2019 r. zakłada marże Mercedes-Benz Cars na poziomie 6-8 proc., a Mercedes Vans - 5,7 proc.

"Z takimi marżami obu działów jesteśmy poniżej zakładanych marży długoterminowych. Nie możemy być z tego zadowoleni. Naszym celem jest powrót do widełek 8-10 proc. do 2021 roku " - oświadczył prezes Dieter Zetsche.

Zetsche poinformował, że Daimler rozmawia z chińska Geely o zwiększeniu współpracy, gdy Berlin rozważa działania mające chronić niemieckie firmy o strategicznym znaczeniu przed przejmowaniem nad nimi kontroli przez kapitał zagraniczny. W październiku Niemcy ogłosili o zawiązaniu z Geely spółki j.v. świadczącej usługi transportowe autami z kierowcami. - Prowadzimy z nimi rozmowy na inne tematy o szerszym zasięgu - powiedział Zetsche nie ujawniając szczegółów.

Daimler podał o zmniejszeniu w 2018 r. zysku netto do 7,6 mld euro z 10,6 mld rok wcześniej, ale wtedy zyskał jednorazowo miliard na reformie podatkowej w Stanach. Zysk operacyjny EBIT też zmalał do 11,1 mld z 14,3 mld, a zysk na akcję do 6,78 euro z 9,61 euro. Grupa ze Stuttgartu zwiększyła obroty o 2 proc. do 167,4 mld euro. i sprzedaż pojazdów o 2,4 proc. do 3,4 mln sztuk zachowując prymat na świecie trzeci kolejny rok.

Szczególnie niekorzystny był IV kwartał, bo rentowność operacyjny działu Mercedes-Benz Cars zmalała do 7,3 z 9,5 proc. rok wcześniej powodując spadek zysku operacyjnego o 22 proc. do 2,67 mld euro, podczas gdy analitycy zakradali 2,92 mld. W kwartale sprzedaż aut wzrosła o 4 proc., ale wyższe cła w Chinach na samochody ze Stanów i problemy z dostawą diesli zaciążyły na popycie i na cenach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika