Laboratorium z Kolcowa na Syberii  poinformowało w oświadczeniu, że celem projektu jest identyfikacja paleowirusów i przeprowadzenie zaawansowanych badań nad ewolucją wirusów. Badania, prowadzone we współpracy z uczelnią wyższą z Jakucka, rozpoczęły się od analizy tkanek pobranych z prehistorycznego konia. Szczątki liczą sobie co najmniej 4500 lat.

„Wektor” poinformował, że szczątki odkryto w 2009 roku w Jakucji, stanowiącej wschodnią część Syberii. Na terenie tym regularnie odkrywane są szczątki zwierząt z paleolitu, w tym mamutów.

Rosyjscy naukowcy zapowiedzieli, że zbadają również szczątki mamutów, łosi, psów, kuropatw, gryzoni, zajęcy i innych prehistorycznych zwierząt.

Maksim Czeprasow z laboratorium przy Muzeum Mamutów w Jakucku, przyznał w komunikacie prasowym, że wykopane szczątki zwierząt były już przedmiotem badań nad bakteriami. - Po raz pierwszy prowadzimy badania nad paleowirusami - zaznaczył jednak.

Laboratorium „Wektor”, położone w obwodzie nowosybirskim, to placówka, w której opracowywano sowiecką broń biologiczną w czasach radzieckich. Obecnie jest jednym z dwóch obiektów na świecie, przechowujących próbki wirusa powodującego ospę prawdziwą. Drugim jest amerykańskie laboratorium Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorób Zakaźnych (CDC) w Atlancie.