Reklama rzadko trafia do klienta. Jeden rodzaj irytuje bardziej

Dużo więcej osób docenia spersonalizowane komunikaty czy treści z mediów społecznościowych niż klasyczne reklamy online.

Publikacja: 19.10.2020 13:58

Reklama rzadko trafia do klienta. Jeden rodzaj irytuje bardziej

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z raportu firmy ExpertSender 70 proc. nie ufa lub nie ma zdania na temat reklam w Internecie. Wśród różnych form najlepiej postrzegane są spersonalizowane komunikaty - wskazało je 74 proc. 43 proc. z kolei woli otrzymywać informacje o produktach z mediów społecznościowych, a 23 proc. przez e-maili. Najbardziej nie odpowiadają im pop-upy, czyli wyskakujące okna z reklamami - wskazał je co trzeci.

W efekcie sklepy internetowe w coraz szerszym stopniu wykorzystują personalizację oferty i komunikacji w swoich działaniach sprzedażowych w sieci. Wyższa efektywność tego typu działań potwierdzają badania - 70 proc. kupujących w internecie stwierdziło, że dostosowana do ich potrzeb oferta pomaga podjąć decyzję o zakupie. 74 proc. badanych stwierdziło, że chce otrzymywać przygotowaną pod kątem ich preferencji komunikację. Równocześnie tylko ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że zgadza się na profilowanie. Terminem tym określane są działania, które pozwalają w zautomatyzowany sposób dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb każdego klienta.

Inną kwestią, która ma duży wpływ na dostosowanie wiadomości do oczekiwań Polaków, jest udostępnianie własnych kont innym osobom. W takim wypadku mechanizm, który zdążył już poznać zachowania zakupowe e-klienta najczęściej otrzymuje sprzeczne informacje, przez co trudniej jest mu odpowiednio dostosować ofertę. Co prawda 57 proc. ankietowanych stwierdziło, że tego nie robi, jednak z drugiej strony 42 proc. deklaruje, że na pewno udostępnia swoje konta lub co zaskakujące nie ma pewności czy to robi czy nie.

Prawie połowa ankietowanych twierdzi, z?e nie ufa reklamom, a 1 deklaruje, z?e nie ma pewności w kwestii tego, czy należy im wierzyć. Zdaniem ankietowanych najczęściej informacje o produkcie lub usłudze docierają do nich z mediów społecznościowych. Taką odpowiedź zaznaczyło, aż 1 z nich. Polecenia od znajomych wskazała ? badanych, a polecenia od innych użytkowników wskazało 13 proc.

Jako ulubiony kanał otrzymywania informacji marketingowych w Internecie 43 proc. ankietowanych wskazało media społecznościowe. Dodatkowo dla połowy wszystkich badanych ważne jest by e-sklep prowadził tam komunikację. Na kolejnych pozycjach z wynikiem 25 proc. wskazań znalazły się e-maile, a inne formy reklamy internetowej wskazało 16 proc.

Badani wskazali też te formy, których nie lubią. Najczęściej zaznaczaną opcją były wyskakujące reklamy typu pop-up to prawie ?, a także SMS dla 1 odpowiedzi.

SMS jest jedną z najbardziej osobistych form komunikacji. Telefon głównie wykorzystujemy do kontaktu z rodziną czy znajomymi i przez to znacznie łatwiej jest podać e-sklepowi do kontaktu adres e-mail niż numer telefonu. To wszystko powoduje, że SMS-y, choć są chętnie otwierane przez Polaków, nie są przez nich lubiane. - mówi Krzysztof Jarecki, prezes ExpertSender

Jak wynika z raportu firmy ExpertSender 70 proc. nie ufa lub nie ma zdania na temat reklam w Internecie. Wśród różnych form najlepiej postrzegane są spersonalizowane komunikaty - wskazało je 74 proc. 43 proc. z kolei woli otrzymywać informacje o produktach z mediów społecznościowych, a 23 proc. przez e-maili. Najbardziej nie odpowiadają im pop-upy, czyli wyskakujące okna z reklamami - wskazał je co trzeci.

W efekcie sklepy internetowe w coraz szerszym stopniu wykorzystują personalizację oferty i komunikacji w swoich działaniach sprzedażowych w sieci. Wyższa efektywność tego typu działań potwierdzają badania - 70 proc. kupujących w internecie stwierdziło, że dostosowana do ich potrzeb oferta pomaga podjąć decyzję o zakupie. 74 proc. badanych stwierdziło, że chce otrzymywać przygotowaną pod kątem ich preferencji komunikację. Równocześnie tylko ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że zgadza się na profilowanie. Terminem tym określane są działania, które pozwalają w zautomatyzowany sposób dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb każdego klienta.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji