UPC Polska chce przejąć Multimedia Polska

Może powstać kablowy gigant. Przedwstępną umowę zakupu 100 proc. akcji Multimedia Polska zawarł dziś UPC Polska. Wartość transakcji to 3 mld zł.

Aktualizacja: 19.10.2016 06:35 Publikacja: 18.10.2016 23:18

Mike Fries, prezes Liberty Global

Mike Fries, prezes Liberty Global

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

UPC Polska zawarło przedwstępną umowę zakupu 100 proc. akcji Multimedia Polska – podały późnym wieczorem we wtorek telewizje kablowe. Warunkiem transakcji, wspieranej przez Liberty Global, właściciela UPC, jest zgoda prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UPC Polska zapowiedziało, że wniosek w tej sprawie złoży w urzędzie antymonopolowym niezwłocznie. Wcześniej UPC sondowało, co UOKIK może sądzić o takiej transakcji, ale według naszych informacji nie uzyskało odpowiedzi.

Teraz, zapewne właśnie ze względu na analizy, jakie będzie chciał przeprowadzić urząd, finalizacji transakcji spodziewa się w ciągu 12 miesięcy.

Grupa Multimedia Polska posiadająca ponad 1,1 mld zł długu netto (1,34 mld zł brutto), w tym obligacje notowane na rynku Catalyst, została wyceniona w transakcji w sumie na 3 mld zł. To wartość przedsiębiorstwa, czyli udziałów i długu, a to zaś oznacza, że same akcje zostały wycenione na 1,9 mld zł, co daje około 20 zł za akcję. To cena z górnego przedziału widełek ustalonych w 2014 r., gdy Multimedia próbowały wrócić na warszawską giełdę. Oferta nie spotkała się jednak wówczas z zainteresowaniem inwestorów i ze sprzedaży akcji zrezygnowano.

Jak czytamy w komunikacie firmy sprzedawanej przez Ygala Ozechova i Tomka Ulatowskiego, ostateczna cena będzie uzależniona od poziomu podstawowych wskaźników operacyjnych i finansowych biznesu telekomunikacyjnego (RGU, przychody, EBITDA) na dzień zamknięcia transakcji. UPC precyzuje, że może ona zostać skorygowana w dół.

Według przejmującego, cena stanowi równowartość 6,2-krotności wypracowanej EBITDA Multimediów z 2015 r., skorygowanego o 124 mln zł (około 30 mln USD) korzyści przychodowych i kosztowych, jakie kupujący może uzyskać w skali roku.

UPC nie przejmie przy tym nowego biznesu Multimediów. Jak podano, wycena została dokonana w oparciu o wyniki biznesu telekomunikacyjnego za 2015 r. Transakcja nie obejmuje sprzedaży biznesu usług spoza działalności telekomunikacyjnej Grupy tj. energii, gazu i ubezpieczeń. Rozliczenie transakcji nastąpi w gotówce.

– Jako Multimedia zawsze chcieliśmy być istotnym elementem dużych procesów konsolidacyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym. Zarówno w opinii mojej, jak i obecnego akcjonariatu Grupy Multimedia, polski rynek telekomunikacyjny wyczerpał proste formuły wzrostu. Rosnące wymagania klientów wymagają znaczących inwestycji, które będą mogły być realizowane tylko przez duże podmioty o zasięgu ogólnopolskim i globalnym, posiadające dostęp do odpowiedniego finansowania i najnowszych technologii. Rozdrobniony rynek kablowy wymaga dalszej konsolidacji w celu osiągania synergii, które umożliwią dalsze inwestycje, przy bardzo wysokiej konkurencyjności tego rynku. Moim zdaniem jest to jedyna droga do utrzymania wysokiego tempa inwestycji w infrastrukturę, co w konsekwencji zawsze będzie z korzyścią dla konsumentów – mówi Andrzej Rogowski, prezes kablówki cytowany w komunikacie.

Z kolei Mike Fries, prezes Liberty Global zapowiada, że infrastruktura Multimediów zostanie zmodernizowana.

- Dzięki tej transakcji znacznie zwiększy się skala naszej działalności w Polsce, gdzie już w tej chwili jesteśmy największym operatorem sieci kablowych. Transakcja ta wzmocni również nasze możliwości inwestowania w najnowocześniejsze produkty i usługi dla polskich konsumentów i firm, co pozwoli nam rozwijać się organicznie, wykorzystując to, że w zasięgu naszej sieci znajdzie się ponad cztery miliony gospodarstw domowych. Po sfinalizowaniu transakcji przystąpimy do modernizacji sieci Multimedia, aby klienci Multimedia mogli korzystać z superszybkiego Internetu UPC i naszej platformy telewizji następnej generacji – Horizon TV – brzmi wypowiedź Mike'a Friesa.

Połączony podmiot będzie obejmował swoim zasięgiem ponad 4 mln gospodarstw domowych i firm i będzie mógł efektywniej konkurować z pozostałymi dużymi graczami rynkowymi.

30 czerwca br. w zasięgu sieci UPC Polska, który jest numerem jeden na rynku telewizji kablowej i numerem dwa na rynku stacjonarnego dostępu do Internetu, znajdowało się 3,1 mln gospodarstw domowych w Polsce, z usług kablówki korzystało 1,4 mln klientów, którzy wykupili łącznie 2,9 mln usług. Natomiast w zasięgu sieci Multimediów (numer trzy na rynku kablówek) było 1,6 mln gospodarstw, a z usług operatora korzystało w sumie 0,8 mln abonentów.

UPC Polska zawarło przedwstępną umowę zakupu 100 proc. akcji Multimedia Polska – podały późnym wieczorem we wtorek telewizje kablowe. Warunkiem transakcji, wspieranej przez Liberty Global, właściciela UPC, jest zgoda prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UPC Polska zapowiedziało, że wniosek w tej sprawie złoży w urzędzie antymonopolowym niezwłocznie. Wcześniej UPC sondowało, co UOKIK może sądzić o takiej transakcji, ale według naszych informacji nie uzyskało odpowiedzi.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji