Wirtualna rzeczywistość na zakręcie

Technologia VR to innowacja, która miała kształtować naszą rzeczywistość w przyszłości, nie tyle wirtualną, co realną. Teraz jednak projekty tego typu zamykają giganci branży – Google i Samsung.

Aktualizacja: 09.10.2020 09:00 Publikacja: 08.10.2020 21:00

Google i Samsung zamknęły właśnie swoje projekty związane z wirtualną rzeczywistością. Czy pandemia

Google i Samsung zamknęły właśnie swoje projekty związane z wirtualną rzeczywistością. Czy pandemia pomoże technologii VR?

Foto: shutterstock

Platforma Daydream VR do niedawna była jednym ze sztandarowych projektów Google'a. Koncern ogłosił jego start w 2016 r. Miał pomóc we wprowadzaniu na rynek na szeroką skalę technologii wirtualnej rzeczywistości, przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Idea była taka, by stosunkowo tanim kosztem (umieszczając smartfon w specjalnych goglach) cieszyć się dostępem do wysokiej jakości gier i aplikacji VR. Ale Google ogłosił właśnie zakończenie wsparcia dla Daydream VR. Nowy system operacyjny Android 11 nie będzie już obsługiwał tej "wirtualnej" funkcjonalności telefonów.

Wcześniej na podobny ruch zdecydował się Samsung – z końcem września wstrzymał rozwój usługi XR, czyli technologii VR dla smartfonów.

Wirtualna rewolucja znalazła się więc na ostrym zakręcie. Ale eksperci nie przekreślają tej technologii. Poza Google'em i Samsungiem swoje projekty realizują wciąż inne firmy, jak HTC czy Facebook. Platforma Oculus, należąca do tego ostatniego giganta, dominuje dziś na rynku VR, a po odwrocie dwóch rywali, jeszcze umocniła swoją pozycje – wskazuje serwis „The Verge".

Ostatnio pojawiło się wiele nowych zestawów VR, jak: Oculus Quest i Quest 2, Valve Index, czy HP Reverb G2. To jednak rozwiązania, które zamiast smartfonów, podłączane są do komputerów, albo stanowią całkowicie autonomiczne urządzenie. O tym, że rynek VR – mimo decyzji Google'a i Samsunga – wcale nie hamuje, świadczy również coraz większa liczba materiałów tworzonych dla tej technologii, w tym głównie gier (np. „Half-Life: Alyx", „Star Wars: Squadrons", czy „Microsoft Flight Simulator 2020"). Paweł Sugalski, zarządzający funduszem Rockbridge Gier i Innowacji, twierdzi jednak, że – choć rośnie popularność VR – jeszcze daleko tej technologii do osiągnięcia masowej popularności. Wskazuje, że polscy game deweloperzy chętnie angażują się w takie produkcje. A dodatkowy napęd branży VR może dać pandemia, m.in. w kontekście zdalnej pracy. – Wyobraźmy sobie salę konferencyjną, w której właśnie trwa ważne spotkanie pracowników firmy. Dziesięć osób wymienia się poglądami na temat realizacji projektu, zgłasza pomysły, dyskutuje. W międzyczasie kilku uczestników prezentuje swoje propozycje, wyświetlając prezentacje i materiały wideo. Nic nadzwyczajnego? To teraz wyobraźmy sobie, że każdy z uczestników tego spotkania w rzeczywistości jest oddalony od siebie kilkadziesiąt kilometrów, gdyż z powodu epidemii przebywa we własnym mieszkaniu – tak działanie już dziś technologii VR opisuje Mikołaj Tocki, dyrektor zarządzający agencji eContentLAB, oferującej m.in. rozwiązania oparte na technologiach VR i AR (rozszerzonej rzeczywistości).

Jak tłumaczy, przestrzeń, w której takie spotkanie mogłoby się odbyć, zależy od preferencji: może to być biuro, sala konferencyjna. – Uczestnicy mogą swobodnie rozmawiać, poruszać się po wirtualnej przestrzeni, wchodzić w interakcje z przedmiotami. Każdy może mieć też swego awatara – podkreśla Tocki. I dodaje, że takie rozwiązanie jest bardziej angażujące niż typowe kamerki konferencyjne.

Według analityków Mordor Intelligence, globalny rynek VR do 2025 r. ma rosnąć o 49 proc. rocznie.

Platforma Daydream VR do niedawna była jednym ze sztandarowych projektów Google'a. Koncern ogłosił jego start w 2016 r. Miał pomóc we wprowadzaniu na rynek na szeroką skalę technologii wirtualnej rzeczywistości, przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Idea była taka, by stosunkowo tanim kosztem (umieszczając smartfon w specjalnych goglach) cieszyć się dostępem do wysokiej jakości gier i aplikacji VR. Ale Google ogłosił właśnie zakończenie wsparcia dla Daydream VR. Nowy system operacyjny Android 11 nie będzie już obsługiwał tej "wirtualnej" funkcjonalności telefonów.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym dekady
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników