Polskie gazety na stabilnym kursie

Rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie do 2020 r. rósł co roku średnio o 3,3 proc. Na wzrost mogą w końcu liczyć także wydawcy prasy.

Publikacja: 13.09.2016 20:04

Polskie gazety na stabilnym kursie

Foto: 123RF

Wydawcy gazet w Polsce w ciągu najbliższych czterech lat przestaną tracić wpływy i stanie się to, jak wynika z prognoz PwC, głównie za sprawą szybko rosnących wpływów z cyfrowych wersji publikacji. Z raportu „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016–2020" PwC wynika też, że w latach 2015–2016 wydatki na cyfrowe wersje gazet będą każdego roku rosły średnio aż o 25 proc. (dzięki czemu zwiększą się z 29 mln dol. do 89 mln dol.), podczas gdy wpływy z papierowych wydań będą się kurczyć każdego roku średnio o 3,7 proc.

Podobnie będzie na rynku reklamy. Przychody z reklam w papierowych wydaniach gazet będą powoli spadać, ale za to każdego roku średnio o 9,5 proc. mają rosnąć wpływy z reklam cyfrowych (patrz: wykres).

– Wobec postępującej migracji z prasy tradycyjnej do internetu tytuły prasowe, które nie wykorzystają obecności w sieci, powinny liczyć się ze znacznymi stratami udziałów w rynku – uważa Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. rynku telekomunikacji, mediów, rozrywki i technologii.

W każdym kraju inaczej

Na świecie rynek prasy codziennej będzie się kurczył, ale też poszczególne kraje bardzo się między sobą różnią. Z danych PwC wynika, że np. w Brazylii czy Indiach rynek prasy wciąż rośnie.

W różnych kierunkach ewoluuje też podejście do płatnych treści w sieci. W USA odsetek płacących za newsowe treści spadł w ostatnim roku z 11 proc. do 9 proc., ponieważ część płatnych rozwiązań została zastąpiona bezpłatnymi (jak mobilna aplikacja „New York Timesa"), a niektórzy wydawcy w ogóle zrezygnowali z paywalli – pisali niedawno autorzy prestiżowego Reuters Institute Digital News Report. Z raportu wynika także, że Polacy wyjątkowo chętnie płacą za treści wydawców w sieci (patrz: ramka).

10 mld dolarów na media i rozrywkę

Wśród globalnych trendów, jakie zaznaczyły się w najnowszej edycji raportu PwC, na czoło wybija się silna pozycja internetu jako medium reklamowego. – W 2015 globalne wydatki na reklamę internetową po raz pierwszy przekroczyły wartość wydatków na reklamę telewizyjną. W Polsce spodziewamy się, że nastąpi to w 2020 r. – podają autorzy raportu PwC. W Polsce w 2020 r. wydatki te mają wtedy przekroczyć 1 mld dol. (na świecie dobiją do 250 mld dol.).

PwC szacuje, że wartość całego rynku rozrywki i mediów w Polsce wyniesie w 2020 r. 10,8 mld dol. (w bieżącym roku 9,5 mld dol.). Wlicza do tego cały sektor wydawniczy, reklamowy, rynek kin, gier komputerowych, produkcji filmowej oraz opłat za dostęp do internetu i płatnej telewizji. Największym segmentem tego rynku będzie – z 24,1-proc. udziałem – rynek dostępu do internetu. Oprócz niego najszybciej będą rosły do 2020 r. reklama w internecie oraz gry wideo.

Podyskutuj z nami na Facebooku www.fa­ce­bo­ok.com/eko­no­mia Czy płacisz za korzystanie z treści w internecie?

Jesteśmy w czołówce płacących w sieci

W Polsce w ciągu ostatniego roku w jakiejś formie (subskrypcja, e-wydanie lub płatność za pojedynczy artykuł) za dostęp do najnowszych informacji zapłaciło już 20 proc. internautów. To plasuje nas w ścisłej światowej czołówce. Tylko w Norwegii wyższy odsetek internautów deklaruje, że płaci za newsy (27 proc.) – wynika z najnowszej edycji prestiżowego Reuters Institute Digital News Report.

W Polsce nie dość, że ten odsetek jest relatywnie wysoki, to w tym roku wzrósł w porównaniu z poprzednim o 3 pkt proc. Jednocześnie jesteśmy jednak także krajem, gdzie płatności uiszczane za treści w sieci są na tle innych krajów dość niskie.

– Choć Wielka Brytania ma najniższy odsetek płacących za newsy osób (zaledwie 7 proc. –red.), wysoki jest tam udział subskrypcji i roczne przychody z takich płatności w przeliczeniu na osobę. Dla odmiany, kraje takie jak Polska czy Hiszpania stoją płatnościami jednorazowymi, co przekłada się na niską stopę zwrotu z takich płatności – komentowali autorzy raportu.

Środkowa wartość (mediana) rocznych wydatków internautów na płatne newsy online to w Polsce zaledwie 9 funtów (czyli niecałe 50 zł), podczas gdy w Niemczech jest to odpowiednik prawie 200 zł, a w Wielkiej Brytanii – odpowiednik ponad 450 zł.

Istotnym dla wydawców prasy globalnym wnioskiem płynącym z raportu Reuters Institute było też to, że już 51 proc. z ponad 53 tys. internautów przebadanych w 26 krajach czyta newsy za pośrednictwem platform społecznościowych, w tym głównie Facebooka, z którego na świecie korzysta już miesięcznie 1,7 mld ludzi.

 

Opinia

Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy

Zbliżamy się do granicy, za którą rynek gazet zaczyna się już stabilizować. Choć dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wciąż pokazują ok. 10-proc. spadek sprzedaży, a reklamowo prasa nie zyskuje proporcjonalnie na wzroście całego rynku, bo większość z przychodów pochłania internet. Wydawcy ogólnopolskich gazet sprzedają obecnie każdego dnia średnio ok. 12 tys. e-wydań i ta liczba pozostanie na razie na takim poziomie. Dlatego ważne jest, jak bardzo będą w stanie zwiększać sprzedaż swoich płatnych treści w internecie oraz jak wykorzystają obecność na smartfonach i i innych mobilnych urządzeniach. Już dziś coraz częściej przygotowują na potrzeby internetu materiały multimedialne, wchodząc dzięki temu w nowy, dotychczas dla nich niedostępny obszar. Czekam też, kiedy wydawcy zorientują się, jakim zagrożeniem są dla ich działalności portale społecznościowe, gdzie są przeglądane ich treści, przez co internauci nie odwiedzają ich własnych portali.

Wydawcy gazet w Polsce w ciągu najbliższych czterech lat przestaną tracić wpływy i stanie się to, jak wynika z prognoz PwC, głównie za sprawą szybko rosnących wpływów z cyfrowych wersji publikacji. Z raportu „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016–2020" PwC wynika też, że w latach 2015–2016 wydatki na cyfrowe wersje gazet będą każdego roku rosły średnio aż o 25 proc. (dzięki czemu zwiększą się z 29 mln dol. do 89 mln dol.), podczas gdy wpływy z papierowych wydań będą się kurczyć każdego roku średnio o 3,7 proc.

Pozostało 89% artykułu
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji