Wydawcy gazet w Polsce w ciągu najbliższych czterech lat przestaną tracić wpływy i stanie się to, jak wynika z prognoz PwC, głównie za sprawą szybko rosnących wpływów z cyfrowych wersji publikacji. Z raportu „Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2016–2020" PwC wynika też, że w latach 2015–2016 wydatki na cyfrowe wersje gazet będą każdego roku rosły średnio aż o 25 proc. (dzięki czemu zwiększą się z 29 mln dol. do 89 mln dol.), podczas gdy wpływy z papierowych wydań będą się kurczyć każdego roku średnio o 3,7 proc.
Podobnie będzie na rynku reklamy. Przychody z reklam w papierowych wydaniach gazet będą powoli spadać, ale za to każdego roku średnio o 9,5 proc. mają rosnąć wpływy z reklam cyfrowych (patrz: wykres).
– Wobec postępującej migracji z prasy tradycyjnej do internetu tytuły prasowe, które nie wykorzystają obecności w sieci, powinny liczyć się ze znacznymi stratami udziałów w rynku – uważa Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. rynku telekomunikacji, mediów, rozrywki i technologii.
W każdym kraju inaczej
Na świecie rynek prasy codziennej będzie się kurczył, ale też poszczególne kraje bardzo się między sobą różnią. Z danych PwC wynika, że np. w Brazylii czy Indiach rynek prasy wciąż rośnie.
W różnych kierunkach ewoluuje też podejście do płatnych treści w sieci. W USA odsetek płacących za newsowe treści spadł w ostatnim roku z 11 proc. do 9 proc., ponieważ część płatnych rozwiązań została zastąpiona bezpłatnymi (jak mobilna aplikacja „New York Timesa"), a niektórzy wydawcy w ogóle zrezygnowali z paywalli – pisali niedawno autorzy prestiżowego Reuters Institute Digital News Report. Z raportu wynika także, że Polacy wyjątkowo chętnie płacą za treści wydawców w sieci (patrz: ramka).