Google odsuwa termin wyłączenia ciasteczek

Firmy działające w internecie dostały więcej czasu na przygotowanie się do nowego sposobu realizacji kampanii reklamowych.

Publikacja: 27.06.2021 21:00

Google odsuwa termin wyłączenia ciasteczek

Foto: Adobe Stock

O ponad rok, do połowy 2023 roku, technologiczny gigant Google przesunął moment wyłączenia w przeglądarce (Chrome) tzw. third party cookies (ang. ciasteczek podmiotów trzecich).

Amerykański koncern ogłosił tę decyzję w nocy z czwartku na piątek, krótko po tym, jak Komisja Europejska wszczęła tzw. dogłębne śledztwo sprawdzające, czy Google nie nadużywa pozycji na rynku reklamy internetowej w segmencie reklamy graficznej (display).

Ciasteczka podmiotów trzecich w przeglądarkach to sposób na śledzenie historii poczynań użytkownika i kierowanie do niego reklam produktów, którymi – przynajmniej na pozór – jest zainteresowany w sieci. To za ich sprawą po wyjściu ze sklepu internetowego produkty w nim oglądane wyświetlane są na innych stronach.

Ciasteczka zostały wyłączone już Apple'u (w przeglądarce Safari) i Microsofcie (Edge). Google jest jednak największym graczem na internetowym rynku.

Powodem zmian ma być dbałość o prywatność użytkowników. Dlatego też Komisja Europejska w ubiegłym tygodniu z jednej strony zapowiedziała weryfikację polityki Google'a (ciasteczka to niejedyna kwestia), a z drugiej zapewniła, że będzie działać, szanując prawa użytkowników.

Zdaniem ekspertów rynku reklamy internetowej wyłączenie ciasteczek podmiotów trzecich to duży kłopot dla szeregu firm utrzymujących się z reklam. Google podał, że odsuwa termin tego kroku m.in. dlatego, aby dać im więcej czasu na przygotowanie do nowego modelu współpracy.

O ponad rok, do połowy 2023 roku, technologiczny gigant Google przesunął moment wyłączenia w przeglądarce (Chrome) tzw. third party cookies (ang. ciasteczek podmiotów trzecich).

Amerykański koncern ogłosił tę decyzję w nocy z czwartku na piątek, krótko po tym, jak Komisja Europejska wszczęła tzw. dogłębne śledztwo sprawdzające, czy Google nie nadużywa pozycji na rynku reklamy internetowej w segmencie reklamy graficznej (display).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji