Polacy mają zaufanie do newsów

Wraz z Finami, Brazylijczykami i Portugalczykami mamy największe zaufanie do informacji, które czytamy. I jesteśmy w światowej czołówce internautów najchętniej blokujących reklamy w sieci.

Aktualizacja: 23.06.2017 07:11 Publikacja: 22.06.2017 20:36

Foto: Bloomberg

Zaufanie do najnowszych informacji znajdowanych w internecie ma aż 53 proc. Polaków – wynika z najnowszego raportu o cyfrowych newsach „Digital News Raport", przygotowywanego co roku przez Reuters Institute for The Study of Journalism. To aż o 10 pkt proc. więcej, niż wynosi średnia dla świata.

Rekordzistami są pod tym względem Finowie, wśród których aż 62 proc. ma zaufanie do tego, co czyta, przeglądając najświeższe informacje w mediach.

Znajdujemy się jednak także w czołówce krajów, w których internauci celowo unikają przyswajania najnowszych informacji. Globalnie deklaruje to 29 proc. osób, w Polsce – aż 44 proc. i daje nam to czwarte miejsce w światowym zestawieniu.

– Około połowy przebadanych na świecie osób deklaruje, że unika newsów, bo źle wpływają na ich samopoczucie, a cztery na dziesięć nie ma zaufania do tego, czy są prawdziwe – podają autorzy raportu.

Co ciekawe i pocieszające dla wydawców, pomimo rosnącej w internecie liczby agregatorów treści na całym świecie największa grupa ich cyfrowych czytelników – 32 proc. – po najnowsze informacje zagląda na ich własne strony internetowe lub do ich aplikacji. Dopiero na drugim miejscu znajduje się wyszukiwanie informacji przez wyszukiwarki w sieci, z których korzysta w tym celu jedna czwarta użytkowników internetu. Jeszcze dalej znajdują się media społecznościowe, a dopiero na samym końcu agregatory treści, takie jak Google News czy duże portale horyzontalne, które w jednym miejscu gromadzą informacje zebrane z rozmaitych źródeł.

Polska odstaje od średniej światowej, jeśli chodzi o popularność wyszukiwarek. Większość z nas (aż 62 proc. i jest to światowy rekord), gdy szuka informacji, najpierw zagląda do wyszukiwarki.

Wraz z innymi krajami europejskimi (Holandią, Irlandią, Portugalią, Hiszpanią) oraz Kanadą i Australią jesteśmy też krajem, w którym relatywnie mało chętnie płaci się za dostęp do newsów w sieci (we wspomnianych państwach subskrypcję online newsowych mediów ma wykupioną zaledwie 4 proc. czytelników). To może mieć związek z tym, że relatywnie rzadko korzystamy z urządzeń mobilnych do czytania newsów. Tymczasem na świecie głównym powodem decyzji o płaceniu za newsy jest zazwyczaj chęć czytania ich w komórce lub tablecie (wiele prestiżowych tytułów, np. „The Economist", oferuje pełny darmowy dostęp do swoich mobilnych aplikacji dopiero gdy ma się wykupioną cyfrową subskrypcję).

– Podczas gdy w USA popularność subskrypcji rośnie, w państwach południowo- i środkowoeuropejskich, takich jak Grecja, Włochy czy Hiszpania, większość internetowych treści pozostaje dla internautów darmowa, nie ma kultury subskrybowania ich – konkludują autorzy raportu. Ci, którzy nie chcą płacić za dostp do informacji w internecie, wybierają darmowe strony www. W ciągu ostatniego roku za dostęp do informacji w sieci zapłaciło globalnie 13 proc. internautów, podczas gdy za materiały wideo 23 proc.

Pozostajemy za to rekordzistami, jeśli chodzi o blokowanie reklam w sieci. Robi to 32 proc. polskich internautów, wyższy odsetek ma tylko Grecja, a średnia dla świata wynosi 24 proc. Ciekawostką jest to, że jednocześnie jesteśmy krajem, w którym użytkownicy sieci, poproszeni o to, chętnie wyłączają witryny wydawców spod działania adblocków.

Na potrzeby raportu Reuters Institute for The Study of Journalism przebadał na przełomie stycznia i lutego tego roku online 70 tys. czytelników w 36 krajach, w Polsce było to 2 tys. osób.

Zaufanie do najnowszych informacji znajdowanych w internecie ma aż 53 proc. Polaków – wynika z najnowszego raportu o cyfrowych newsach „Digital News Raport", przygotowywanego co roku przez Reuters Institute for The Study of Journalism. To aż o 10 pkt proc. więcej, niż wynosi średnia dla świata.

Rekordzistami są pod tym względem Finowie, wśród których aż 62 proc. ma zaufanie do tego, co czyta, przeglądając najświeższe informacje w mediach.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji