Kanadyjski producent samolotów dyspozycyjnych i taboru szynowego zwrócił uwagę urzędu korzystaniem z pośredników po zawarciu przez ten urząd ugody na rekordowe sumy w 2017 r. z Rolls-Roycem i w styczniu 2020 z Airbusem. Obie ugody dotyczyły sprzedaży samolotów lub silników Garudzie i liniom w innych krajach. Bombardier podał w Montrealu, że poinformowano go o tym śledztwie kilka tygodni wcześniej i będzie współpracować. Wyznaczył też zewnętrznych prawników do przeprowadzenia wewnętrznej kontroli. Także szef Garudy, Irfan Setiaputra zapowiedział współpracę w śledztwie, podobnie zareagował minister ds. przedsiębiorstw państwowych, Erick Thohir.
Istotą sprawy jest pięć procedur zamówień z udziałem różnych producentów, w tym kupna i wynajmu w latach 2011-12 przez Garuda Indonesia samolotów regionalnych CRJ1000. Bombardier, po licznych zmianach kadrowych i kosztownych wpadkach w ostatniej dekadzie, wyjaśnił, że SFO sprawdza te same transakcje, które doprowadziły w maju do skazania poprzedniego prezesa Garudy. Kanadyjska firma sprzedała tej linii w 2012 r. sześć CRJ1000 i jednocześnie dała w leasingu taką samą liczbę maszyn. Garuda ma ich teraz 18.
Indonezyjski sąd skazał prezesa Garudy w latach 2005-14, Emirsyaha Satara na 8 lat więzienia za łapownictwo i pranie pieniędzy związane z zamówieniem samolotów u Airbusa i silników u Rolls-Royce. W 2017 r. RR zgodził się zapłacić ponad 800 mln dolarów za odstąpienie przez SFO i resort sprawiedliwości USA od zarzutów o korumpowanie urzędników w 6 krajach. Airbus zgodził się w lutym zapłacić rekordową grzywnę 4 mld dolarów w ramach ugody z prokuraturami W. Brytanii, Francji i USA o łapownictwo i korupcję w ciągu co najmniej 15 lat — przypomniał Reuter.
Zgodnie z umowami o odroczeniu postawienia zarzutów prokuratorskich (deferred prosecution) będących w zasięgu SFO, firmy mogą dostać szansę ugody za grzywnę i uniknięcia zarzutów w postępowaniu karnym, o ile pomogą w śledztwie i dokonają zasadniczych zmian wewnętrznych. Nowy (od kwietnia) prezes Bombardiera, Eric Martel powiedział dziennikarzom, że SFO zgłosił się do firmy z podejrzeniami. — Skontaktowali się z nami kilka tygodni temu, zaoferowaliśmy nasze wsparcie w zakresie śledztwa. Nie wiedzieliśmy w firmie o tym — powiedział.
W ramach tzw. ugody obrończej (plea bargain) w sprawach o korupcję grzywna dla firmy może być mniejsza, jeśli sama zwróci uwagę władz na naruszanie przepisów albo przyzna się do części zarzutów. RR uniknął większej kary za nadzwyczajną — zdaniem sędziego — współpracę. Airbus przeszedł radykalną przebudowę kierownictwa po zgłoszeniu sprawy SFO w 2016 r. Śledztwo zaważyło jednak na sprzedaży i na stosunkach z liniami lotniczymi. Bombardier dokonał zmian od 2015 r., zrezygnował w tym roku z samolotów cywilnych, sprzedał ten dział Mitsubishi HI, a skupił się na atrakcyjniejszych samolotach dyspozycyjnych.