fbTrack

Lotnictwo

Awarie silników Rolls Royce Trent 1000

Bloomberg
Linie lotnicze były zmuszone do uziemienia 50 Dreamlinerów. Powodem są awarie silników Rolls Royce Trent 1000.

Teraz do tego kłopotu doszedł nowy: Rolls Royce nie jest w stanie dostarczyć wystarczającej liczby silników Trent 7000 montowanych w Airbusach 330 neo. To jedyny typ napędu, jaki dla tych maszyn zatwierdziła i certyfikowała w lipcu 2018 roku Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA. Debiut A320neo nadal planowany jest w najbliższych tygodniach. Jeśli maszyna poleci, będzie to przynajmniej rok później, niż planowano.

Program budowy Trent 7000 rozpoczął się w 2014 roku, kiedy linie lotnicze energicznie szukały oszczędności, bo drastycznie podrożało paliwo lotnicze, które stanowi zazwyczaj ok. 30 proc. kosztów przewoźników. Potem jednak ropa naftowa staniała, wraz z nią lotnicza nafta i linie już tak nie naciskały na producentów napędu. Od początku tego roku ropa znów zaczęła drożeć i po raz kolejny przewoźnicy zaczęli szukać oszczędności i Airbus znalazł się w trudnej sytuacji, bo nie jest w stanie dostarczyć tyle maszyn, ile miał w planach. A na A330neo pojawił się popyt na rynku i dzięki temu Airbus prognozował na ten rok rekordowe dostawy.

Teraz Brytyjczycy jednak poinformowali, że do końca roku będą w stanie dostarczyć nie 550, ale 500 silników do maszyn, które po A320 są główną maszynką do zarabiania pieniędzy w Airbusie. I kłopoty z silnikami Rolls Royce spowodowały opóźnienia w odbiorze maszyn. „Jesteśmy świadomi, że spowodowaliśmy Airbusowi poważne problemy, ale i przekonani, że już w 2019 roku będziemy w stanie nadrobić te opóźnienia"— napisał Rolls Royce w komunikacie. Firma przyznaje, że opóźnienia, jakie zostały ujawnione w ostatnim kwartale 2018 są niefortunne, to jednak przecież trzeba się z nimi liczyć w sytuacji, kiedy na rynek wprowadzany jest całkowicie nowy produkt. A takim właśnie jest Trent 7000. Tyle, że w produkcji tego napędu RR wykorzystał technologie wcześniej zastosowane w Trent 100, z którymi są w tej chwili znacznie większe kłopoty. Trwają już od 2 lat i Rolls Royce nadal nie jest w stanie się z nim uporać. Teraz twierdzi, że trwałość łopatek wirnika została wydłużona, że nie zużywają się tak szybko. Z powodu defektu silników RR na świecie uziemionych jest 50 Dreamlinerów, w tym 4 maszyny LOTu.

Boeing, żeby nie spowolnić produkcji B787 zaczął montować w tych maszynach silniki innego producenta – General Electric.

Rolls Royce odpisał już od swoich przychodów 1,3 mld funtów z powodu defektów Trent 1000 do roku 2022. Linie lotnicze jednak nie spieszą się z roszczeniami finansowymi wobec producenta, bo mają świadomość, że doprowadziłoby to do bankructwa RR. Mimo kłopotów silniki z rodziny Trent nadal (jeśli funkcjonują prawidłowo) są najlepszymi i najoszczędniejszymi na rynku.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL