Kredyt 100 milionów funtów na budowę CPK

Brytyjski rząd ma finansową zachętę dla tamtejszych firm chcących wziąć udział w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Aktualizacja: 10.10.2019 09:43 Publikacja: 09.10.2019 21:00

Kredyt 100 milionów funtów na budowę CPK

Foto: materiały prasowe

Wielka Brytania zaoferowała preferencyjny kredyt w wysokości 100 mln funtów na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). – Dzisiaj rząd Wielkiej Brytanii skierował do mnie list, w którym zaoferował finansowanie eksportowe z przeznaczeniem na realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w wysokości 100 mln funtów – powiedział pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Mikołaj Wild na katowickim kongresie Impact Mobility'19 rEvolution.

Czytaj także: Trzy nowe pomysły na projekt CPK

Tego rodzaju finansowanie stanowią kredyty o znacznie niższym oprocentowaniu w porównaniu z innymi komercyjnymi ofertami dostępnymi na rynku. Warunkiem skorzystania z nich jest zaangażowanie do realizacji inwestycji przedsiębiorstw z kraju zapewniającego takie finansowanie.

Jak podkreślił Wild, oferta świadczy o atrakcyjności inwestycji w CPK. – To pieniądz szuka ciekawych projektów, a nie ciekawe projekty szukają pieniędzy. Dzisiejsze stanowisko rządu brytyjskiego pokazuje, że CPK jest traktowany jako bardzo atrakcyjny projekt nie tylko dla interesów, ale także dla branży – powiedział.

Brytyjska oferta ma być pierwszą konkretną propozycją takiego finansowego wsparcia budowy CPK. Według Wilda to początek rozmów z innymi państwami w sprawie współudziału w realizacji przedsięwzięcia.

Według pełniącego obowiązki prezesa CPK Piotra Malepszaka w finansowanie CPK do tej pory zaangażowany był jedynie Skarb Państwa, kapitalizując spółkę w kwocie 300 mln zł. – Kolejnym elementem, który się pojawia, jest dofinansowanie unijne – dostaliśmy 2 mln euro na prace studialne dotyczące jednego z odcinków linii kolejowych – powiedział „Rzeczpospolitej" Malepszak.

CPK ma być węzłem przesiadkowym ulokowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy zostanie wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W 2018 r. polskie lotniska odprawiły ponad 46 mln pasażerów. To o 15 proc. więcej niż w 2017 r. Według prognoz PwC w tym roku polskie porty obsłużą ponad 50 mln pasażerów.

W skład CPK mają wejść jeszcze inwestycje kolejowe: węzeł sąsiadujący z portem lotniczym i połączenia na terenie kraju. Miałyby one pozwolić na przejazd pomiędzy Warszawą a największymi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Dojazd z centrum Warszawy ma trwać 15 minut.

Początkiem inwestycji ma być linia kolejowa Warszawa–Łódź i włączenie w Centralną Magistralę Kolejową połączenia do CPK. To trasy kolejowe, na których można się spodziewać największych potoków pasażerskich.

Rozbudowana zostanie infrastruktura drogowa. Przebudowana ma być autostrada A2, dokończona budowa autostradowej obwodnicy Warszawy.

Wielka Brytania zaoferowała preferencyjny kredyt w wysokości 100 mln funtów na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). – Dzisiaj rząd Wielkiej Brytanii skierował do mnie list, w którym zaoferował finansowanie eksportowe z przeznaczeniem na realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w wysokości 100 mln funtów – powiedział pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Mikołaj Wild na katowickim kongresie Impact Mobility'19 rEvolution.

Czytaj także: Trzy nowe pomysły na projekt CPK

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej