fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

LOGISTYKA Transport

Skarb Państwa dołożył 300 mln zł na budowę CPK

Jedna z sześciu koncepcji architektonicznych CPK, które mają być inspiracją do prac nad planem generalnym polskiego megaportu. Ta została przygotowana przez pracownię Grimshaw / mat.pras.
Spółka CPK otrzymała 18 lipca 2019 roku 300 mln zł dokapitalizowania ze Skarbu Państwa. Pozwoli to na przygotowanie analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania budowy portu lotniczego oraz towarzyszących mu linii kolejowych.

Spółka ogłosiła właśnie postępowanie na inwentaryzację środowiskową w ramach umowy ramowej na przygotowanie inwestycji kolejowej. Z kolei w przyszłym roku spółka zleci przygotowanie planu generalnego CPK, który pokaże prognozy ruchu lotniczego, wielkość planowanej infrastruktury, etapowanie budowy i szczegółowy model finansowy inwestycji. Także w przyszłym roku zapadnie decyzja, w jaki sposób projekt będzie realizowany. Nie jest wykluczone, że dla jej prowadzenia zostanie powołana wspólna spółka CPK oraz inwestora strategicznego, którym może być zarówno podmiot finansowy jak i branżowy.

Jedna z wizji CPK autorstwa Zaha Hadid Architects / mat. pras.

– Im bardziej szczegółowymi danymi będziemy dysponować, tym lepsze warunki wynegocjujemy i tym mniejsze ryzyko poniosą obie strony – podkreśla pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild. Szacunki wykonane przez EY wskazują, że inwestycja w port lotniczy powinna zapewnić ponad 10-procentową stopę zwrotu w perspektywie do 2045 roku. Na tym etapie nie wiadomo, jaki będzie podział udziałów. W przypadku inwestora spoza UE przepisy ograniczają go do 49 proc.

Spółka złożyła wniosek o dokapitalizowanie do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 24 czerwca. Wniosek został pozytywnie zaopiniowany przez UOKiK oraz Prokuratorię Generalną. – Wszystko po to, aby zapewnić rynkowy charakter transakcji oraz maksymalną gwarancję interesów Skarbu Państwa – tłumaczy Wild. Pieniądze pochodzą z funduszu reprywatyzacyjnego.

Pomysł autorstwa Foster+Partners / mat.pras.

– Uzyskane 18 lipca dokapitalizowanie nie jest przeznaczone na wykup gruntów – zaznacza członek zarządu CPK ds. finansowych Michał Wrona. Dopiero bardziej szczegółowe projekty pozwolą określić, jak duży teren trzeba będzie wykupić. Berlińskie lotnisko zajęło 17 km kw. Minister Wild przypomina, że działa Rada Społeczna, która służy do komunikacji między spółką CPK, biurem pełnomocnika rządu ds. budowy CPK oraz społecznością lokalną, czyli mieszkańcami gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Jej pierwsze posiedzenie odbyło się 26 czerwca. Trwa także zabezpieczenie nieruchomości zastępczych w zasobach Lasów Państwowych, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego i Krajowego Zasobu Nieruchomości.

Niezbędne będzie również pozyskanie terenów pod nowe szlaki kolejowe. CPK planuje docelowo zbudować do 1600 km linii. Pierwszym zadaniem będzie zbudowanie przeznaczonej dla ruchu pasażerskiego trasy Warszawa-CPK-Łódź-Poznań. Ta, i pozostałe planowane „szprychy” stworzą sieć kolejowych połączeń przeznaczonych dla pociągów osobowych. Dotychczasowe linie posłużą ruchowi towarowemu. Inwestycje kolejowe powinny ruszyć w 2023 roku i korzystać z funduszy unijnych. CPK i sieć kolejowa zostanie zaliczona do europejskich korytarzy transportowych.

Wizja przygotowana przez Chapman Taylor / mat.pras.

CPK wspierane jest przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA). Jej szef, Alexandre de Juniac zapewniał w ubiegłym roku, że w Europie jest miejsce na taki projekt jak CPK. 18 lipca rozpoczął działalność powołany przez IATA oraz CPK Komitet Konsultacyjny, w którego skład wchodzą przedstawiciele linii lotniczych planujących korzystać z nowego lotniska. Spółka CPK zatrudnia 60 osób. Jej funkcjonowanie kosztuje rocznie 2 mln zł. Według obecnych planów CPK ma ruszyć w 2027 r.

Źródło: logistyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA