Karne cło w USA na samoloty Bombardiera

Resort handlu USA obłożył cłem prawie 220 proc. samoloty Bombardiera serii C (CSeries) po skardze Boeinga, że kanadyjski producent korzysta z nienależnych subwencji

Aktualizacja: 27.09.2017 19:34 Publikacja: 27.09.2017 19:02

Karne cło w USA na samoloty Bombardiera

Foto: Bloomberg

To wstępna decyzja, która wejdzie w życie, o ile Komisja Handlu Międzynarodowego ITC przyzna rację Boeingowi w ostatecznym werdykcie spodziewanym w 2018 r.

Boeing zarzuca Bombardierowi, że sprzedał ze stratą w 2016 r. w Stanach swe samoloty dzięki kanadyjskim subwencjom. Koncern wyjaśnia, że zamówienie Delty Air Lines na 75 samolotów na 110-130 miesc otrzymał Bombardier stosując te same nieuczciwe praktyki handlowe, co w lachach 90. Airbus.

Bombardier oświadczyli, że całkowicie nie zgładza się z decyzją resortu handlu USA, uważa za absurdalną wysokość kary. Resort nie wyjaśnił, jak doszedł do wyliczenia cła 219,63 proc.

Szefowa dyplomacji Kanady, Chrystia Freeland potępiła tę decyzję " mającą najwyraźniej usunąć samoloty CSeries Bombardiera z amerykańskiego rynku". Premier prowincji Quebec, Philippe Couillard potępił atak Stanów na jego prowincję i na Kanadę. - Quebec jest atakowany i biedzie bronić się. Pozostanie zjednoczony. Wszyscy razem będziemy bronić naszych pracowników, będziemy dumni z naszej technologii - powiedział.

Akcje Bombardiera straciły w Toronto 13,7 proc. po wiadomości ze Stanów.

Samoloty CSeries kosztują od 79,5 mln dolarów, ale klienci dostają zwykle rabat ok.50 proc. Przy wejściu w życie ceł ich cena wzrosłaby ponad trzykrotnie w USA do ok.61 mln dolarów. Boeing twierdzi, że Bombardier sprzedał je Delcie po 19 mln.

Delta oświadczyła z kolei, ze żaden producent w USA nie jest zagrożony, bo ani Boeing ani nikt inny nie produkuje samolotów na 110-130 miejsc, które konkurowałyby z CS100 Bombardiera.

Moment ogłoszenia decyzji jest niefortunny, bo Kanada, USA i Meksyk renegocjują warunki traktatu wolnego handlu NAFTA. Osoba znająca tok rozumowania Ottawy twierdzi, że spór handlowy z Boeingiem jest odrębny. - To nie jest część negocjacji. Nie należy zbyt dużo doszukiwać się w tym - powiedziała.

Premier Justin Trudeau odroczyli jednak z powodu tego sporu zakup myśliwców Super Hornet Boeinga.

Niepokój w Londynie

Aby przekonać ITC Boeing musi udowodnić, że praktyki handlowe Bombardiera zaszkodziły mu, choć nie zaproponował Delcie konkurencyjnego samolotu - stwierdził b. szef ITC, Dan Pearson. Trudno mu sobie wyobrazić, w jaki sposób Boeing miałby być stratny.

Poza napięciem w stosunkach Kanady z USA ten spór handlowy może mieć reperkusje nawet w W.Brytanii, bo Bombardier jest największym pracodawcą w Irlandii Płn. Premier Theresa May wyraziła gorzkie rozczarowanie z powodu wstępnej decyzji Waszyngtonu, bo może być zagrożone 4200 miejsc pracy w Irlandii Płn., gdzie powstają skrzydła do CSeries. - Rząd będzie pracować z ta firmą nad ochroną żywotnie ważnym miejsc pracy w Irlandii Płn. - dodała.

Premier May zwróciła się wczesnej do prezydenta Donalda Trumpa, by wkroczył w ten spór i pomógł chronić zatrudnienie Bombardiera w Irlandii Płn.

Rzecznik Boeinga oświadczył, że koncern jest związany z W.Brytanią, wcześniej minister obrony, Michael Fallon ostrzegł koncern, że mógłby stracić kontrakty wojskowe z powodu sporu z Kanadą.

- Usłyszeliśmy i rozumiemy zaniepokojenie pani premier i rządu brytyjskiego o pracowników Bombardiera w Irladnii Płn. Boeing jest przywiązany do W.Brytanii i do wartości partnerstwa, które trwa do prawie 80 lat. Wszelkie zagrożenia ekonomiczne dla Bombardiera wynikają ze słabej pozycji jego produktów na rynku - oświadczył rzecznik.

To wstępna decyzja, która wejdzie w życie, o ile Komisja Handlu Międzynarodowego ITC przyzna rację Boeingowi w ostatecznym werdykcie spodziewanym w 2018 r.

Boeing zarzuca Bombardierowi, że sprzedał ze stratą w 2016 r. w Stanach swe samoloty dzięki kanadyjskim subwencjom. Koncern wyjaśnia, że zamówienie Delty Air Lines na 75 samolotów na 110-130 miesc otrzymał Bombardier stosując te same nieuczciwe praktyki handlowe, co w lachach 90. Airbus.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów