American Airlines odrzuca propozycje Qatar Airways

Prezes American Airlines nie jest „szczególnie zachwycony" chęcią kupna przez Qatar Airways 10 proc. w jego linii — co stwierdził w piśmie do załogi

Aktualizacja: 23.06.2017 19:26 Publikacja: 23.06.2017 19:00

American Airlines odrzuca propozycje Qatar Airways

Foto: Bloomberg

Prezes Doug Parker obiecał również kontynuować „pełne sądowe naciski na firmy bezprawnie subwencjonowane przez swe rządy". Uznał także proponowaną inwestycję ze strony Qataru za „zagadkową ze względu na nasze niezwykle jawne stanowisko w sprawie nielegalnych subwencji dla Qataru, Emirates i Etihad, jakie od lat otrzymują od swych rządów"

Qatar Airways zareagował na to na Twitterze stwierdzeniem: „Bardzo cieszy nas punkt widzenia prezesa AA, Douga Parkera, który zgadza się z opinią Qatar Airways, że American Airlines jest solidną inwestycją finansową"'. Potencjalna inwestycja jest warta co najmniej 808 mln dolarów — wynika z informacji AA przekazanej giełdzie, a Qatar zrównałby się z funduszem Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, który ma już 10 proc. w AA.

Linia Akbara al-Bakera ogłosiła wcześniej, że dostrzega „dużą szansę inwestycyjną w AA, zamierza stworzyć sobie bierną pozycję w tej firmie, nie angażując się w zarządzanie nią, jej działalność czy decydowanie o niej". „Qatar Airways zamierza zainwestować początkowo do 4,75 proc., nie przekroczy tego progu bez uprzedniej zgody rady dyrektorów AA, zawsze będzie przesyłać kierownictwu giełdy wszelkie komunikaty przewidziane przepisami w właściwym czasie" — dodał przewoźnik znad Zatoki.

American w swym dokumencie wskazał na potencjalne przeszkody dla planów Qataru, np. przepisy „zakazujące komukolwiek nabycia 4,75 proc. lub więcej wolnych akcji bez uprzedniej zgody rady". AA nie otrzymała od Qataru podania o taką zgodę. Co więcej, „istnieją ustawy o własności zagranicznej, które ograniczają łączny udział procentowy praw głosu cudzoziemców do 24,9 proc. ".

Akcje AA tańsze niż u rywali

Udział w AA zwiększyłby portfel inwestycyjny Qatar Airways, która ma już 20 proc. w IAG (BA, Iberia, Vueling, Aer Lingus) i 10 proc. w chilijsko-brazylijskiej LATAM. Akcje AA są tańsze od akcji Delty, United i JetBlue, najtańsze wśród 8 największych przewoźników w USA.

Akbar al-Baker mówił, że te inwestycje są czysto finansowe, choć szukał okazji do obniżenia kosztów albo rozszerzenia usług z liniami sojuszu oneworld, w których ma udziały.

- Amerykański rynek jest strategicznie istotny dla Qatar, ten udział zwiększyłby jej zdolność zarabiania w Stanach, ale nawet jeśli dojdzie do tego kupna, to nie da automatycznie wyłączenia z zakazu zawierania porozumień kartelowych. To będą musieli negocjować odrębnie — stwierdził niezależny konsultant lotniczy John Strickland.

Zdaniem analityków, chęć Qataru zainwestowania w AA może być taka samo polityczna jak finansowa po zamknięciu przestrzeni powietrznej przez 4 kraje regionu dla linii z Doha, zmuszając ją do zawieszenia lotów do tych krajów i latania dalej i drożej do innych. „Istnieją spore szanse, że ten plan inwestycyjny może dotyczyć czegoś więcej: zademonstrowania stałych powiązań sojuszniczych suwerennego Kataru ze Stanami, na tle ostatniego sporu z krajami Zatoki" — uznała w nocie analityczka z Gimme Credit, Vicki Bryan.

Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem
Transport
Ukraińcy polecą dla Wizz Aira