Skromna pomoc dla rosyjskich linii lotniczych

Trzydzieści miliardów rubli nowego wsparcia z budżetu otrzymają rosyjskie linie lotnicze. Trzy tygodnie temu branża dostała od państwa 23,4 mld rubli, czyli równowartość 310 mln dolarów.

Aktualizacja: 10.05.2020 13:25 Publikacja: 10.05.2020 13:00

Skromna pomoc dla rosyjskich linii lotniczych

Foto: Bloomberg

Dla rosyjskich lotnisk, które ucierpiały z powodu braku wpływów Rosjanie przeznaczyli 10,1 mld rubli. Według wyliczeń Ministerstwa Transportu Jewgienija Dietricha ruch lotniczy w Rosji spadł, zależnie od regionu, od 70 do 95 proc.

Ta pomoc nie jest jednak bezwarunkowa, więc nie dostaną jej wszyscy przewoźnicy. O pieniądze nie mogą się ubiegać na przykład te linie, które przeprowadziły masowe pracowników. Liczba graniczna, to 10 procentowe cięcie zatrudnienia. Czyli z listy beneficjentów pomocy publicznej automatycznie zostaną skreślone Nordwind, Pegas Fly, Azur, Royal Flight, Ifly, a nawet niskokosztowa Pobieda należąca do grupy Aerofłot.

A gdyby w lipcu, kiedy już mają ruszyć rosyjski rejsy zagraniczne, okazało się, że dalsza pomoc jest niezbędna, to przewoźnicy mogą liczyć na kolejne 30 mld rubli. Zdaniem właściciela linii S7, Władysława Filjewa, gdyby rząd rzeczywiście chciał wesprzeć przewoźników i doprowadzić do poziomu przewozów z 2019 roku, wsparcie finansowe musiałoby sięgnąć 400 mld rubli.

Pomoc przyznana do tej pory oznacza, że przewoźnik, któremu ona przysługuje wynosi 365 rubli na każdego utraconego pasażera. Jak podały „Wiedomosti" ta kwota nie jest przypadkowa i rząd brał pod uwagę utracone zarobki oraz konieczność spłaty rat leasingowych za wynajęte, ale nieużywane samoloty. Zdaniem Alexandra Fridlanda z State Scientific Research for Civil Aviation wsparcie państwa jest w tej chwili na poziomie 3,5 proc. realnie utraconych przychodów.

Władze dodatkowo zamierzają pozwolić liniom lotniczym na zatrzymanie pieniędzy za podróże, które zostały odwołane i zaoferowanie pasażerom voucherów upoważniających do kupna biletów oraz rabatów na podróże w przyszłości.

Aerofłot poinformował, że rejsy zagraniczne zacznie wznawiać w lipcu. A lojalnym pasażerom, uczestnikom programu lojalnościowego Aerofłot Bonus zaproponował przedłużenie statusu o rok, nawet jeśli nie polecą w tym roku ani razu.

Dla rosyjskich lotnisk, które ucierpiały z powodu braku wpływów Rosjanie przeznaczyli 10,1 mld rubli. Według wyliczeń Ministerstwa Transportu Jewgienija Dietricha ruch lotniczy w Rosji spadł, zależnie od regionu, od 70 do 95 proc.

Ta pomoc nie jest jednak bezwarunkowa, więc nie dostaną jej wszyscy przewoźnicy. O pieniądze nie mogą się ubiegać na przykład te linie, które przeprowadziły masowe pracowników. Liczba graniczna, to 10 procentowe cięcie zatrudnienia. Czyli z listy beneficjentów pomocy publicznej automatycznie zostaną skreślone Nordwind, Pegas Fly, Azur, Royal Flight, Ifly, a nawet niskokosztowa Pobieda należąca do grupy Aerofłot.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego