Reklama

Linie lotnicze mogą zrezygnować z zamówień u Boeinga

Dwie katastrofy maszyn Boeinga B737 MAX8 i konieczność uziemienia pozostałych, to wielki kłopot i koszty dla linii lotniczych. Pojawiły się już pierwsze rezygnacje z dostaw tego modelu.

Aktualizacja: 22.03.2019 11:38 Publikacja: 22.03.2019 09:12

Linie lotnicze mogą zrezygnować z zamówień u Boeinga

Foto: Bloomberg

Już 14 marca, czyli cztery dni po katastrofie maszyny Ethiopian Airlines i dwa dni po uziemieniu tych maszyn przez regulatorów ruchu lotniczego, indonezyjska Garuda wysłała do Boeinga pismo z informacją o rezygnacji z kupna MAX-ów i gotowości wymiany tego zamówienia na inną maszynę Boeinga — podała amerykańska sieć telewizyjna CNBC.

Boeing nie popsuje majówki

Garuda ma w swojej flocie teraz jednego MAX-a a czekała na dostawę kolejnych 48 maszyn. Rzecznik przewoźnika Ikhsan Rosan powiedział, że zarząd linii wysłał już odpowiednie pismo do amerykańskiego koncernu i w odpowiedzi dostał informację, że przedstawiciel Boeinga pojawi się w Dżakarcie gotowy do podjęcia dalszej dyskusji. Garuda jest drugą linią lotniczą, która rezygnuje z MAX-ów, uważanych za najbardziej ekonomiczne samoloty średniego zasięgu.

O rezygnacji z B737 MAX8 informowały wcześniej również indonezyjskie linie Lion Air, których maszyna tego typu spadła do Morza Jawajskiego w końcu października 2018 roku. Lion chce mieć we flocie albo prostsze w obsłudze B737 NG, albo airbusy A320. Kenya Airways, których prezesem jest były szef LOT-u, Sebastian Mikosz, nadal rozważa wymianę zamówienia z boeingów na A 320 od Airbusa – poinformował szef rady nadzorczej linii Michael Joseph. Inną opcją jest zmiana zamówienia u Boeinga na B787, czyli dreamlinera. Kenijczycy czekają na 10 zamówionych MAX-ów, ale w sytuacji, kiedy wśród 157 ofiar katastrofy etiopskiej maszyny było 32 Kenijczyków, to co zrobi teraz narodowy przewoźnik jest gorącym tematem w kraju.

Rezygnację z dostaw MAX-ów rozważa również rosyjski przewoźnik Aerofłot. - Jeśli szybko nie dostaniemy gwarancji od Boeinga, że jego maszyny gwarantują pełne bezpieczeństwo operacji, to zrezygnujemy z dostaw dwudziestu MAX-ów. Przecież jeśli maszyna nie będzie w pełni bezpieczna, nikt nią nie będzie latać - powiedział „Moscow Times" prezes Aerofłotu Witalij Sawieljew.

Reklama
Reklama

Aerofłot zamówił te maszyny dla należącej do grupy niskokosztowej linii Pobieda. Nad rezygnacją zastanawiają się również wietnamskie linie niskokosztowe VietJet Aviation, które w lutym podwoiły swoje zamówienie na te maszyny do wartości 25 mld dolarów. Taki sam sygnał popłynął z Saudi Arabian Airlines które chciały dla swojej linii niskokosztowej Flydeal kupić MAX-y za 5,9 mld dolarów.

Na wyniki analiz czarnych skrzynek i kontakt z Boeingiem czekają także rosyjskie Utair Air, które zamówiły 30 MAX-ów.

- W LOT w ogóle nie ma takiego tematu - mówi Adrian Kubicki, dyr. ds. komunikacji korporacyjnej i PR. - Po prostu czekamy na informacje, że maszyny są w pełni bezpieczne i mogą wrócić do operacji - dodaje. Podobnie stanowisko zajmują amerykańskie Alaska Airlines, które są gotowe odebrać swojego pierwszego boeinga 737 MAX8, kiedy tylko otrzyma on ponowną certyfikację.

W tej chwili dla przewoźników jedyną możliwością zamiany maszyn jest airbus z rodziny 320. Tyle, że terminy odbioru tych maszyn, tak jak i „zwykłych" B737, to kwestia następnej dekady.

Dla Boeinga dwie katastrofy, które miały prawdopodobnie tę samą przyczynę - to jeszcze musi potwierdzić badanie czarnych skrzynek etiopskiej maszyny - to potężny kryzys wizerunkowy, który odbije się na finansach koncernu. Boeing ma zamówienia na 5 tysięcy takich maszyn. Ich wartość po cenach katalogowych (zazwyczaj są wyższe od tych, po których przewoźnicy przejmują maszyny) sięga 600 mld dolarów. - Z powodu globalnego uziemienia MAX-ów rozwój sytuacja Boeinga może się pogorszyć, zanim dojdzie do poprawy. Ale szczerze mówiąc nie widzimy znaczącego ryzyka w przyszłości tej firmy – uważa amerykański analityk rynku lotniczego Cai von Rumhor.

Transport
Fiasko zakupu Smartwings. Co dalej z ekspansją LOT-u?
Transport
Czeski Smartwings jednak nie dla LOT-u. Wygrali Turcy
Transport
„Trójka z Zatoki”. Dlaczego arabskie linie lotnicze odniosły sukces
Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama