fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

CPK: Plany na najbliższe miesiące

AdobeStock
W najbliższych dniach zostanie wybrany doradca strategiczny dla części lotniskowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wszystko wskazuje, że wybór padnie na któreś z wielkich lotnisk azjatyckich.

Doradca strategiczny doświadczony w budowie i rozbudowie portu ( w grę wchodzą trzy lotniska japońska Narita, singapurskie Changi i seulski Incheon) ma być partnerem podczas planowania, projektowania, a zapewne też budowy. Według wstępnych szacunków część lotniskowa ma kosztować 25 mld złotych. Koszt całej inwestycji CPK to 35 mld złotych.

Harmonogram prac na ten rok zakłada, że do czerwca 2020 wybrany wykonawca master planu lotniska, a prace na master planem ruszą w połowie roku. Dokument będzie zawierał m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat (na podstawie szczegółowych prognoz), szczegółową lokalizację, podstawowe parametry, wymiary i przepustowość infrastruktury oraz planowane kolejne etapy budowy itd. Wtedy także zostanie określony program inwestycji na warszawskim Lotnisku Chopina, które ma za zadanie „dowiezienie" rosnącej liczby pasażerów do portu centralnego. W tej chwili przepustowość stołecznego lotniska już się wyczerpała. Inwestycje były zaplanowane jeszcze w 2019 roku, ale zostały wstrzymane.

Wkrótce też ruszą badania środowiskowe na terenie całej Polski – pod kątem inwestycji kolejowych. Rozstrzygnięty został przetarg na inwentaryzacje przyrodnicze, a jego wyniki są już prawomocne. Ze spotkań Rady Społecznej wiadomo, że duża część mieszkańców Baranowa, Teresina i Wiskitek oczekuje rozpoczęcia w tym roku negocjacji w sprawie dobrowolnego wykupu gruntów. Wymaga to od CPK analizy biznesowej oraz (po konsultacjach z mieszkańcami) określenia zasad wykupu nieruchomości. Biuro Pełnomocnika ds. CPK planuje przedstawić zmiany w prawie, tak by skrócić procedury administracyjne i zmniejszyć liczbę wymaganych formalności do niezbędnego minimum. W planach jest więc nowelizacja specustawy o CPK. W tym roku także zostanie ogłoszony Program Wieloletni CPK, czyli rządowy plan finansowania inwestycji, który uwzględni długoletnie plany finansów publicznych.

Lotnisko będzie zarabiać

Na początku działalności spółki został opracowany biznesplan CPK. Jego zasadność została potwierdzona przez międzynarodowego doradcę (Ernst&Young) w ramach Testu Prywatnego Inwestora. Jak wynika z testu, stopa zwrotu z lotniskowej części inwestycji to 10,5 proc. W drugiej połowie 2019 doradcy techniczni AECOM i Arcadis sprawdzili harmonogramy i CAPEX całej inwestycji. I po raz kolejny okazało się, że ma ona biznesowe podstawy.

Określone zostały podstawowe parametry Portu Solidarność. Powstał tzw. brief strategiczny skonsultowany z ponad 130 podmiotami branżowymi. CPK zakłada, że w ramach pierwszego etapu CPK powstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości do 90 operacji na godzinę (ponad dwa razy więcej niż obecnie na Lotnisku Chopina). Zakładana roczna przepustowość tego etapu to 45 mln pasażerów. Jeśli okaże się to uzasadnione, można będzie dobudować kolejne dwa pasy startowe. W skład CPK wejdą też węzeł kolejowy w sąsiedztwie portu lotniczego i linie kolejowe na terenie Polski, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Lotniskowe plany CPK konsultowane są z największymi liniami lotniczymi świata zrzeszonymi w ramach ACC (Airport Consultative Committee), który został powołany wspólnie z Międzynarodowym Zrzeszeniu Przewoźników Powietrznych (IATA). W jego skład wchodzą linie lotnicze, z których większość już dziś korzysta dziś z Lotniska Chopina.

Kolej też ruszy

W najbliższym czasie zostaną zaprezentowane korytarze dla nowych linii kolejowych prowadzących do lotniska. Wcześniej znowelizowano Rozporządzenie w sprawie linii kolejowych znaczenia państwowego, do którego wpisane zostały wszystkie „szprychy" prowadzące do CPK. Oznacza to, że inwestycje w ramach Programu Kolejowego CPK znalazły się na liście priorytetów inwestycyjnych Polski.

Pracownicy części kolejowej CPK dokonali tzw. trasowań, co oznacza, że wstępnie zostały wyznaczone przebiegi budowanych linii. W gestii CPK jest budowa nowych linii kolejowych, PLK odpowiada za modernizację już istniejących. Według tych uzgodnień, w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych ok. 1,6 tys. km nowych linii. Z tego 140 km jako tzw. etap zero, w skład którego wchodzi linia dużych prędkości Warszawa-CPK-Łódź i fragment CMK Północ: z Korytowa (w rejonie Żyrardowa) do CPK. Termin oddania został wyznaczony przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Jak powiedział „Rzeczpospolitej" Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa i pełnomocnik  ds. budowy CPK, zgodnie z planem pierwsze samoloty mają odlecieć z portu Solidarności już w 2027 roku. —Zrobimy wszystko, by tego terminu dotrzymać— powiedział Marcin Horała.

We wszystkich 16 województwach odbyły się już regionalne konsultacje strategiczne. W ten sposób będzie można uniknąć kolizji z planami inwestycyjnym samorządów, np. z planowaną stacją techniczno-postojową drugiej linii metra w Warszawie.

Wkrótce ruszą także badania środowiskowe na poszczególnych trasach kolejowych. Wykonawcy inwentaryzacji przyrodniczych zostali wskazani w ramach największym dotychczas przetargu kolejowego CPK, którego łączna wartość w ciągu pięciu lat to ok. 26 mln zł.

Razem z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i PKP Intercity rozpoczął się w ramach partnerstwa innowacyjnego dialog techniczny dotyczący pociągów dużych prędkości, które będą skierowane do obsługi tras prowadzących do CPK. Chodzi o to, żeby w jak największym stopniu wykorzystać potencjał polskich producentów taboru, a nowy system kolejowy CPK ma być impulsem do skoku technologicznego. Ee współpracy z Instytutem Kolejnictwa i międzynarodowymi partnerami powstają ramy prawne i standardy dla kolei dużych prędkości. Jak wynika z rozmów premiera Mateusza Morawieckiego w Japonii, jest bardzo prawdopodobne, że to Japończycy będą pomagać budującym CPK w powstawaniu komponentu kolejowego. Wiadomo również, że wsparcia udzielą również Francuzi, a Komisja Europejska przyznała 3 mln zł na współpracę z francuskimi SNCF . —Dotychczas w Polsce nie budowano KDP. Francja to ojczyzna TGV, czyli najszybszych kolei w Europie. Dla spółki CPK ma to znaczenie pierwszorzędne – podkreśla Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji. – Zależy nam na tym, żeby doprowadzić do uruchomienia systemu KDP we współpracy z najlepszymi w Europie – dodaje.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA