Japończycy coraz bliżej CPK. Zbudują też koleje?

Partnerzy z Japonii, Korei i Singapuru to potencjalni strategiczni doradcy CPK. Polska chce również wykorzystać bogate doświadczenie Japończyków przy budowie kolei dużych prędkości.

Aktualizacja: 22.01.2020 13:30 Publikacja: 21.01.2020 21:00

Japończycy coraz bliżej CPK. Zbudują też koleje?

Foto: materiały prasowe

Japończycy są potencjalnym partnerem przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich doświadczenia zarówno w budowie lotnisk, jak i szybkich kolei mogą być bardzo pomocne przy realizacji jednego z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych w Europie.

Czytaj także: Mikołaj Wild: CPK to projekt polityczny

To wnioski z zakończonej we wtorek, 21 stycznia, wizyty w Japonii premiera Mateusza Morawieckiego. – Wizyta w Tokio rozpoczęła cykl spotkań z portami lotniczymi w ramach drugiego etapu dialogu technicznego. Całość postępowania w ramach dialogu chcemy zakończyć jeszcze w pierwszym kwartale tego roku – powiedział „Rzeczpospolitej" Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny, który jest członkiem delegacji towarzyszącej premierowi.

Kto strategicznie doradzi

Już 22 stycznia ma ruszyć kolejny etap dialogu technicznego CPK z lotniskiem Narita w Tokio w ramach procesu wyboru doradcy strategicznego. To dlatego część delegacji towarzyszącej Mateuszowi Morawieckiemu nie wróciła do kraju, tylko pozostała w stolicy Japonii. Stamtąd osoby odpowiedzialne za komponent lotniczy w projekcie CPK polecą do Korei Południowej, gdzie będą rozmawiać z przedstawicielami lotniska Incheon w Seulu, a stamtąd prosto do Singapuru, ponieważ także tamtejsze lotnisko Changi jest nadal brane pod uwagę jako potencjalny doradca strategiczny.

Czytaj także: Nowe władze CPK: Mikołaj Wild prezesem

Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita" z nieoficjalnego źródła, nie jest wykluczone stworzenie konsorcjum doradczego składającego się z ekspertów dwóch z trzech wymienionych portów.

– CPK jako inwestycja strategiczna cieszy się wsparciem polskiego rządu. We współpracy z Japonią liczymy na pozyskanie najnowocześniejszych technologii oraz dostępu do wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania dużymi projektami. Polska ma do zaoferowania stronie japońskiej możliwości prowadzenia biznesu na skalę, która jest dziś nie do uzyskania w żadnym innym europejskim kraju – powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, również towarzyszący Mateuszowi Morawieckiemu podczas wizyty w Japonii.

Czytaj także: Nie zróbcie z CPK Disneylandu

Nie tylko megalotnisko

Wiceminister Marcin Horała i prezes CPK Mikołaj Wild spotkali się również z wiceministrem transportu Japonii Naoki Fujii i prezesem spółki zarządzającej lotniskiem Narita Akihiko Tamurą. Tematami rozmów były właśnie potencjalna współpraca przy inwestycjach lotniskowych oraz wsparcie przy projektowaniu i budowie w Polsce Kolei Dużych Prędkości, które są elementem inwestycji CPK. Nie doszło jednak do podpisania żadnych dokumentów, może się to jednak wydarzyć w najbliższym czasie. Wiceszef Ministerstwa Transportu Japonii Naoki Fujii zapewnił, że jego kraj będzie współpracował z Polską w realizacji CPK. Jednak jak na japońską kulturę, w której biznesmeni i politycy tego kraju zazwyczaj powstrzymują się od jakichkolwiek komentarzy, zanim konkretne decyzje nie zostaną podjęte, takie stwierdzenie oznacza, że strona japońska jest rzeczywiście zainteresowana udziałem w polskim projekcie.

Tokijskie lotnisko Narita jest jednym z najnowocześniejszych portów przesiadkowych na świecie, które jest kandydatem do roli doradcy strategicznego CPK i z którym spółka prowadzi rozmowy w sprawie udziału w projekcie. Jutro przedstawiciele części lotniskowej CPK i Narity spotkają się w Tokio w ramach drugiego etapu trwającego dialogu technicznego. Poprzedni miał miejsce w grudniu w Warszawie. Natomiast jeśli chodzi o komponent kolejowy centralnego portu, to skorzystanie z doświadczeń budowniczych słynnego najpunktualniejszego pociągu świata – Shinkansena, byłaby nieoceniona.

Czytaj także: Trzy nowe pomysły na projekt CPK

Cenne doświadczenia TGV

Jest to już kolejna w ciągu ostatnich dni inicjatywa międzynarodowa CPK. W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że Komisja Europejska w ramach programu wspierania reform strukturalnych przyznała spółce CPK 3 mln zł dofinansowania na współpracę z Francją. Koleje francuskie SNCF, do których należą m.in. pociągi TGV, będą doradzać Polsce w sprawie standardów technicznych szybkich kolei. Drugim doradcą, po podpisaniu odpowiednich umów mogą zostać właśnie Japończycy. – Projekt CPK i Ministerstwa Infrastruktury dotyczy wymiany know-how i wspierania zdolności instytucjonalnej do budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Nasza współpraca będzie obejmowała konsultacje, w ramach których SNCF przedstawi m.in. rozwiązania i regulacje dotyczące KDP uwzględniające specyfikę rynku polskiego – mówił po ogłoszeniu współpracy z Francuzami Marcin Horała. – Zakładamy, że współpraca polsko-francuska pod parasolem Brukseli będzie miała charakter „win-win", czyli że korzyści będą obustronne. Ponadto za sprawą otwarcia się Polski na francuskie doradztwo polskie firmy kolejowe zostaną włączone w łańcuch dostaw na rzecz projektu i uzyskają łatwiejszy dostęp do wspólnego rynku – dodał.

Na współpracy z krajami doświadczonymi w budowie takich inwestycji pośrednio mogą skorzystać też PKP InterCity, PKP Polskie Linie Kolejowe, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego i Ministerstwo Infrastruktury. – Współpraca z partnerem zagranicznym jest wskazana, ponieważ dotychczas w Polsce nie budowano kolei dużych prędkości. Francja to ojczyzna TGV, czyli najszybszych kolei w Europie. Dla spółki CPK ma to znaczenie pierwszorzędne – uważa Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji. – Zależy nam na tym, żeby doprowadzić do uruchomienia systemu KDP we współpracy z najlepszymi w Europie – dodaje.

Alexandre de Juniac dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych

Polska bardzo potrzebuje nowoczesnego portu. CPK będzie pierwszym w tym dziesięcioleciu hubem, budowanym w Europie całkowicie od podstaw. Po latach zaniedbań Polska potrzebuje przeskoku transportowego. Moim zdaniem CPK będzie nowoczesnym lotniskiem z nowymi rozwiązaniami, między innymi dlatego projekt ma szanse okazać się sukcesem.

Japończycy są potencjalnym partnerem przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich doświadczenia zarówno w budowie lotnisk, jak i szybkich kolei mogą być bardzo pomocne przy realizacji jednego z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych w Europie.

Czytaj także: Mikołaj Wild: CPK to projekt polityczny

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego