Airbus zwiększa rytm produkcji w Alabamie, nadal inwestuje

Airbus zapowiedział zwiększenie od 2021 r. produkcji do 7 samolotów z rodziny A320 miesięcznie w montowni w Mobile w Alabamie, aby mógł dojść do produkowania 63 samolotów wąskokadłubowych co miesiąc

Aktualizacja: 11.01.2020 11:54 Publikacja: 11.01.2020 09:21

Airbus zwiększa rytm produkcji w Alabamie, nadal inwestuje

Foto: Bloomberg

Obecnie w tym zakładzie powstaje miesięcznie 6 samolotów wąskokadłubowych, zwiększenie rytmu ich produkcji ma przeciwdziałać skutkom nałożenia przez administrację USA cła 10 proc. na samoloty z Europy. Samoloty produkowane w Stanach dla przewoźników amerykańskich są zwolnione z tego cła.

Airbus wszedł do Alabamy 15 lat temu uruchamiając ośrodek napraw, przeglądów i modernizacji wojskowych samolotów transportowych C212 i CN235. W 2007 r. dodał centrum inżynierskie zatrudniające obecnie 220 ludzi przy projektowaniu kabin wszystkich rodzajów samolotów Airbusa. Od 2015 r. zaczął montować samoloty z rodziny A320, po 5 latach wypuścił ich blisko 200.

W Mobile zaczęto produkcję mniejszych A220, dostawę pierwszego przewidziano w III kwartale, w połowie obecnej dekady ich produkcja zwiększy się do czterech miesięcznie. Firma zatrudni przy nich dodatkowe 275 pracowników, łączne zatrudnienie w Mobile dojdzie do ok. 1300 pod koniec 2020 r.

Budowa dodatkowego hangaru technicznego będzie wymagać zainwestowania 40 mln dolarów, łączne inwestycje Airbusa w Mobile przekroczą miliard dolarów.

Airbus zatrudnia w Stanach ok. 4 tys. ludzi m.in. w centrali w Wirginii, w centrum inżynierskim w Kansas, w ośrodkach szkoleniowych na Florydzie i w Kolorado, w think tanku A3 w Kalifornii; w firmie analizy danych dotyczących dronów w Georgii, w zakładach produkcji i montażu końcowego śmigłowców w Teksasie i Missisipi, w zakładzie produkcji satelitów na Florydzie.

Oficjalny bilans dostaw i zamówień

Odrębnie Airbus poinformował o zwiększeniu w 2019 r. o 8 proc. do 863 liczby samolotów dostarczonych 99 klientom: 48 z rodziny A220, 642 z rodziny A320 w tym 551 w wersji neo, 53 z rodziny A330, 112 z rodziny A350 i ośmiu superjumbo A380. Po raz pierwszy w ciągu roku wydał 173 maszyny szerokokadłubowe.

Liczba zamówień dotyczyła 1131 sztuk, a po zmianach i rezygnacjach 768 (654 A320, 89 A330, 32 A350, 63 A220). Łączny portfel zamówień liczył w końcu 2019 r. 7482 samolotów.

Obecnie w tym zakładzie powstaje miesięcznie 6 samolotów wąskokadłubowych, zwiększenie rytmu ich produkcji ma przeciwdziałać skutkom nałożenia przez administrację USA cła 10 proc. na samoloty z Europy. Samoloty produkowane w Stanach dla przewoźników amerykańskich są zwolnione z tego cła.

Airbus wszedł do Alabamy 15 lat temu uruchamiając ośrodek napraw, przeglądów i modernizacji wojskowych samolotów transportowych C212 i CN235. W 2007 r. dodał centrum inżynierskie zatrudniające obecnie 220 ludzi przy projektowaniu kabin wszystkich rodzajów samolotów Airbusa. Od 2015 r. zaczął montować samoloty z rodziny A320, po 5 latach wypuścił ich blisko 200.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę