Ryanair jest największym w Europie klientem na te samoloty, które zostały uziemione wraz z dostawami nowych na 20 miesięcy: zamówił 210 B737 MAX 8 200 na 197 miejsc. Pierwszy samolot miał dostać 2 lata temu.

„Jesteśmy zachwyceni z odbioru pierwszego samolotu nowej technologii, która zmieni reguły gry” — stwierdził w emailu prezes grupy Michael O'Leary. Samolot przyleciał z Seattle do Dublina 16 czerwca, Ryanair odbierze latem dalsze 12 sztuk, sześć w kolorach irlandzkich i 6 w barwach Malta Air. Przed latem 2022 spodziewa się następnych 50.

Pozew na brytyjski rząd

Odrębnie Ryanair wspólnie z Manchester Airports Group (MAC) złożył w sądzie High Court pozew przeciwko brytyjskiemu rządowi za jego system „sygnalizacji świetlnej w ruchu drogowym” dotyczącej podróży międzynarodowych, bo chce złagodzenia surowych przepisów zagrażających sezonowi letnich wakacji. Autorzy pozwu domagają się wyjaśnienia przejrzystości tego systemu — podała osoba z biura prasowego MAG. Inne linie mają dołączyć do tej inicjatywy, zrobiła to już British Airways.

Na krótko przed szczytem podróży w lipcu i sierpniu, zapewniających większość zysków sektor lotnictwa jest zaniepokojony, że straci kolejne lato, bo rząd blokuje większość podróży. Przewoźnicy ciągle krytykowali rządowy system świateł za to, że jest nie do przewidzenia i nie ma naukowego sensu. Uważają, że kraje i wyspy o małym zagrożeniu powinny być otwarte do podróżowania.

Rząd zezwolił w maju na wyjazdy na wakacje po miesiącach lockdownu, ale zniechęca do wyjazdów do Hiszpanii, Grecji, Francji i Stanów, zakwalifikowanych do strefy żółtej. To oznacza, że podróżni muszą po powrocie „odpękać” 10 dni kwarantanny (w drogich hotelach na swój koszt) i poddać się licznym testom. Do grona krajów „zielonych” należy garstka, żaden z Unii po usunięciu z listy Portugalii — pisze Reuter.