fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Przeciwnicy rozbudowy Heathrow idą do sądu

Bloomberg
Jeśli na londyńskim lotnisku Heathrow zostanie zbudowany trzeci pas startowy, będzie to stanowiło pogwałcenie praw dzieci i kolejnych generacji mieszkających dzisiaj w pobliżu lotniska.

Ekolodzy po raz kolejny poszli do sądu i zamierzają zablokować rozwój lotniska.

Właśnie rozpoczęło się zaplanowane na 5 dni posiedzenie sądu w tej sprawie, a argumenty przeciwko budowie trzeciego pasa przedstawią ekolodzy, organizacje pozarządowe, lokalne społeczności i burmistrz Londynu. Ogłoszenie wyroku oczekiwane jest w grudniu 2019. 

Jest to kolejna próba uniemożliwienia rozbudowy największego portu lotniczego w Europie, który pęka w szwach, a jego moce wykorzystane są w 98 proc. Dwa pasy startowe nie pozwalają samolotom lądować i startować o czasie, zdarza się, że maszyny gotowe do lądowania krążą w powietrzu po kilkadziesiąt minut, spalając paliwo i dokładając się do wzrostu emisji dwutlenku węgla. Sprawa rozbudowy lotniska była już wcześniej przedmiotem rozpraw sądowych, a wiosną Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii zadecydował, że rządowa decyzja rozbudowy portu jest zgodna z prawem i stanowi ona nieodłączny element planu uczynienia Wielkiej Brytanii krajem zeroemisyjnym w 2050 roku.

Jednakże Komisja ds. Zmiany Klimatu, która doradza rządowi, cały czas utrzymuje, że to właśnie w roku 2050 transport lotniczy będzie miał największy udział w emisji gazów cieplarnianych. Przeciwnikiem budowy trzeciego pasa jest również premier Boris Johnson, który zagroził, że położy się na ziemi przed pierwszym buldożerem, który wjedzie na teren lotniska. Teraz prawnicy nie ukrywają, że występują w obronie praw dzieci pod wpływem młodej aktywistki, Grety Thunberg, a DebbierTripley, dyrektorka ds. ochrony środowiska w World Wildlife Fund uznała, że właśnie dzieci jak najbardziej mają prawo do decydowania o swojej przyszłości, zwłaszcza o warunkach, w jakich będą żyć kolejne pokolenia. Przeciwko budowie trzeciego pasa protestuje również Greenpeace, a organizacja zmobilizowała lokalne społeczności, które będą albo wysiedlone, bądź też skazane na życie w strefie podwyższonego hałasu. Rozbudowa Heathrow będzie wymagała przesiedlenia 160 tys. ludzi.

Czytaj także: Air Canada wprowadza zakaz mówienia do pasażerów „pan” i „pani” 

Rozbudowa samego lotniska ma zacząć się w 2026 roku, a po ukończeniu umożliwi zwiększenie o 700 liczby samolotów lądujących na Heathrow. Zakończenie tego projektu planowane jest na rok 2050, kiedy to powstanie kolejny terminal, a przepustowość portu zwiększy się do 140 mln rocznie z obecnych 76 mln.

Same prace przygotowawcze mają ogromny zakres. Chociażby zanim powstanie trzeci pas trzeba będzie przenieść autostradę M25 o 150 metrów na zachód i wprowadzenie jej do tunelu. Wstępny koszt rozbudowy Heathrow szacowany jest na 14 mld funtów, a docelowy ma sięgnąć 30 mld funtów.

Ross Dickie odpowiedzialny za plan rozbudowy Heathrow nie ukrywa,że cały projekt rozbudowy portu jest niesłychanie trudny w realizacji. — Staramy się być jak najbardziej ekologiczni, ale co z tego, skoro ze względu na tłok samolotu krążą na Londynem czasami nawet godzinę. Co to znaczy dla środowiska i czasu pasażerów znajdujących się na ich pokładach nie trzeba chyba tłumaczyć — mówił Ross Dickie podczas niedawnych warsztatów lotniczych zorganizowanych przez British Aviation Group.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA