Dotychczas włoskie koleje FS i grupa infrastruktury Atlantia obiecały uczestniczyć w próbie ratowana narodowego przewoźnika, ale ich rozmowy z Delta Air Lines o planie naprawczym nie zakończyły się, bo główni partnerzy różnią się co do kluczowych elementów tego planu i wielkości swych inwestycji. 

W czwartek 18 października dwie osoby znające sprawę powiedziały Reuterowi, że Lufthansa proponuje nie tylko partnerstwo komercyjne, ale także mogłaby objąć udział we włoskim rywalu. Niemcy byliby gotowi zainwestować, o ile zostaną spełnione warunki dotyczące elementów restrukturyzacji Alitalii uważane przez nich za konieczne. Najważniejszym jest zmniejszenie załogi obecnej Alitalii.

Czekając na plan naprawczy Alitalia zużywa rezerwy gotówkowe, głównie pierwszy kredyt pomostowy 900 mln euro, który miała spłacić w czerwcu, ale nie zrobiła tego. Zasoby gotówki stopniały do 310 mln euro w końcu września, więc pilnie potrzebuje nowych inwestorów i biznes planu, który pozwoli jej przygotować się do następnego sezonu letniego.

15 października minął kolejny termin przedstawienia resortowi przemysłu przez FS wiążącej oferty dotyczącej Alitalii, ale rząd chcąc dać więcej czasu na wynegocjowanie umowy pominął milczeniem niedotrzymanie terminu i ogłosi nowy - poinformowały dwie osoby. Da też linii nowy kredyt pomostowy 350 mln euro - przewiduje projekt dekretu, z jakim zapoznał się Reuter. 

Wielkość potencjalnej inwestycji Lufthansy jest w dalszym ciągu nieznana, Niemcy opowiedzieli się za takim rozwiązaniem, które da prywatnym udziałowcom większościowy pakiet w Alitalii. Wejście Lufthansy zamknie dostęp Delcie, która dotąd była gotowa zainwestować 100-120 mln euro, czym denerwowała władze w Rzymie.

Włoski rząd byłby zadowolony z kupna udziału przez Lufthansę - powiedziała osoba ze sfer rządowych. Według „Il Messaggero”, członek kierownictwa Lufthansy powiedział, że jego firma jest gotowa kupić udział we włoskim przewoźniku.